Zoek in programma

en of
en of
en of
tot

Adam Tasi - SmartNose

01

foto: Fons Klappe

Samenvatting presentatie Adam Tasi, D-Day woensdag 26 oktober

Tasi vertelt hoe geur een steeds belangrijker aspect van design wordt. Herinneringen aan geuren leven ongeëvenaard lang en het geurgeheugen is veel nauwkeuriger dan het geheugen van andere prikkels. Na drie maanden is het verlies van geurherinnering slechts 20%, terwijl dit bij visuele herinnering 50% is. Het langdurige en krachtige karakter van herinneringen en emoties getriggerd door geuren, kan marketingtechnisch effectief ingezet worden.

Geur grijpt aan bij een ander deel van de hersenen dan andere herinneringen en emoties (Convector Cortex). De werking is veel directer. Geur is emotie. Partnerkeuze, bijvoorbeeld, wordt voor 80% door geur bepaald. En moeder en pasgeboren kind herkennen elkaar feilloos aan elkanders geur. Geuren zijn in verhouding tot beeld en geluid de krachtigste dragers van:

- Herinneringen
- Beelden
- Emoties
- Motivatie
- Genot

SmartNose zet voor functionele doeleinden geur in, zoals bij de Politie en de NS.
Elke ruimte heeft een geur. Of dat nou een kledingwinkel, een gangpad van een supermarkt of een arrestantencel is, de zintuiglijke prikkelingen vormen samen ons beeld van de ruimte, het merk, de kwaliteit en de daarbij behorende emoties.
SmartNose is gespecialiseerd in het creëren van geurbelevingen, zowel in ruimtes, als op drukwerk en d.m.v. geurende toepassingen aan het schap of op merkproducten. Dit doet het bedrijf  vanuit een multi-zintuiglijk perspectief. Geur kan namelijk niet als een geïsoleerd zintuiglijke variabele beschouwd worden. SmartNose zorgt ervoor dat de zintuigen van klanten consistent geprikkeld worden en dat de ingezette geur(en) naadloos past bij de kernwaarden van een merk.

 

Cases:
SmartNose heeft het arrestantencomplex van Politie Rotterdam-Rijnmond voorzien van geur (op sinaasappelbasis). In samenwerking met zusterorganisatie Senta Multisensory concepting en de universiteit van Nijmegen is er onderzoek verricht naar de effecten van geur op de totaalbeleving van personeel en arrestanten. Het blijkt dat arrestanten rustiger worden, en dat drugsgebruik daalt.

Een ander voorbeeld is de geur van de nieuwe Rolls Royce Phantom, die net zo ruikt als de oudere RR Silver Cloud, hoewel er andere materialen in zijn gebruikt. Dit om het vertrouwde RR-gevoel op te roepen.

De truc om een appeltaart te bakken in een huis dat te koop wordt aangeboden. Beoogde kopers zullen zich zo sneller thuis voelen.

Geur in Arriva bussen om vandalisme tegen te gaan en te zorgen dat mensen (vooral vrouwen) zich veilig voelen

Bij Singapore Airlines staat in de totale dienstbeleving het welbevinden van de passagiers centraal. Tot in de kleinste details wordt perfectie nagestreefd, zo ook in de geur die stewardessen dragen.

 

SmartNose werkt samen met Radboud Universiteit Nijmegen.

Over Adam Tasi

Als de algemene manager van SmartNose schetst en realiseert Adam Tasi geur marketing projecten voor klanten als Unilever, Procter & Gamble, Sara Lee, Connexxion en de Nederlandse Spoorwegen. Hij is bovendien docent aan de Instore Shopper Marketing Institute. Adam heeft een tweetalige achtergrond Hongaars – Nederlands en hij heeft een MBA Master’s degree.
In Nederland is Adam de geurmarketing expert.
SmartNose is een toonaangevend geurmarketing bedrijf sinds 20 jaar.


Design coffee:woensdag 26 oktober

 
 
There is no truth: truth depends on the way you look.” Thomas Paulen