Het ontwikkelen en valideren van effectieve en economisch haalbare oplossingen voor mobiliteitshubs door het opzetten van pilotprojecten in 6 Europese steden: Amsterdam, Helmond, Eindhoven, Warschau, Lissabon en Barcelona.
SmartHubs
De adoptiegraad van gedeelde mobiliteit stijgt, maar nog niet op een niveau dat ze de manier waarop mensen zich in steden verplaatsen veranderen. Daardoor is de vermindering van de druk op het vervoersnet en de openbare ruimte nog beperkt. Uit bevindingen blijkt dat deze nieuwe vervoermiddelen niet op de juiste manier worden ontsloten voor vervoer over vervoer. Wij zijn van mening dat mobiliteitshubs, wanneer ze op de juiste manier worden geïmplementeerd, de druk op de openbare ruimte kunnen verlichten die wordt veroorzaakt door het bezit van een eigen auto of motor (voornamelijk parkeren). Door gebruik te maken van gedeelde mobiliteit win je efficiëntie en verminder je de invasiviteit van de vervoersmogelijkheden in de openbare ruimte (meer groen, hogere leefbaarheid voor steden).
Ongeveer 3 lijnen
Piloting -> operationele hubs
Beslissingsondersteunende tool (kennisbundeling)
Bedrijfsmodelvalidatie
Om antwoord te geven op drie belangrijke vragen: (1) waar, hoe en welke omvang moet aan elke hub worden toegewezen; (2) welke businessmodellen het beste zijn om de hubs schaalbaar te maken; (3) welke inkoopmethoden het meest geschikt zijn.