Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

De ‘auto van de toekomst’ is straks van iedereen

04 November 2019

Renault EZ-ULTIMO
Snelle bevolkingsgroei, verstedelijking en zorgen over het milieu dwingen ons op een nieuwe manier naar mobiliteit te kijken. Tijdens Dutch Design Week (DDW) presenteerde Renault zijn visie op de ‘mobiliteit van de toekomst’ aan de hand van drie futuristische concept cars.

Tegen het einde van 2019 leven naar verwachting 4.2 miljard mensen in een stedelijke omgeving. Onderzoekers verwachten dat dit aantal de komende decennia snel verder zal groeien. Daardoor leeft mogelijk 60 procent van de wereldwijde bevolking over 10 jaar in de stad. Deze snelle verstedelijking resulteert in talrijke complexe uitdagingen. Een van de belangrijkste is het veilige transport van de bewoners, hun spullen, de consequenties voor de leefbaarheid en het effect op het milieu.

Hoe zorgen we bijvoorbeeld dat wegen en steden niet dichtslibben met personenauto’s en bedrijfswagens? Renault presenteerde op DDW zijn visie op de ‘mobiliteit van de toekomst’. Als echte pionier begon de Franse autoproducent zo’n negen jaar geleden met de productie van 100% elektrische auto’s.

Futuristische concept cars

Op DDW toonde Renault innovatieve technologieen Ă©n ideeen voor efficienter, duurzamer en veilig stedelijk transport van zowel goederen als mensen. Dat resulteerde onder meer in de Nederlandse primeur van drie futuristische concept cars. Zowel EZ-GO, EZ-PRO en EZ-ULTIMO zijn 100% elektrisch aangedreven en kunnen zelfstandig sturen als dat nodig is. In de visie van Renault zijn deze toekomstauto’s straks niet langer persoonlijk bezit, maar onderdeel van een breder ecosysteem van gedeelde transportservices. Je kunt ze gewoon via een app laten voorrijden op het moment dat je ze nodig hebt. In vaktermen heet dat Mobility as a Service (MaaS).

EZ-ULTIMO, EZ-GO, EZ-PRO
© Renault

Mobility as a Service

Op dit moment is Renault al een van de grootste leveranciers van Europese elektrische deelautoprojecten. Chauffeurs zijn daarbij niet langer eigenaar, maar abonnee: In ruil voor een periodieke betaling kunnen ze een deelauto gebruiken als ze die nodig hebben.

Daarvoor reserveren ze de auto eenvoudig via een app, en halen die daarna op bij de meest dichtstbijzijnde locatie in de stad. Via het Mobility as a Service-concept rolt Renault dit praktische en duurzame concept nu verder uit naar de toekomst. Daarbij is gedeelde mobiliteit veel meer dan alleen het lenen van een deelauto. Ten eerste doordat de gebruiker via zijn app niet alleen de auto kan reserveren, maar bijvoorbeeld ook aansluitende trein- of vliegreizen kan plannen en betalen.

Verder moet het gebruik van de ‘deelauto van de toekomst’ ook multifunctioneel worden. Wie benieuwd is hoe dat er uit ziet, kon tijdens DDW in het Klokgebouw de zelfrijdende EZ-GO, EZ-PRO en EZ-ULTIMO bewonderen. “EZ-GO democratiseert reizen met de auto, dus ook voor groepen voor wie dat normaal gesproken buiten bereik ligt, vertelt de Nederlandse topontwerper Laurens van den Acker, die sinds 2009 Executive Vice President Corporate Design van Renault is. “Bijvoorbeeld voor mensen die geen rijbewijs hebben of geen auto kunnen kopen. Even een reservering maken, en je kunt overal in de stad zo opstappen.”

Futuristisch design

Door de ingang aan de voorzijde, die opent als een science fiction-achtig ruimtevaartuig, is EZ-GO ook eenvoudig toegankelijk voor mindervaliden. Naast zes personen biedt het ruime interieur voldoende plaats voor bagage, een comfortabele bank en grote beeldschermen om te kunnen werken. “Dankzij vierwielbesturing is EZ-GO wendbaar genoeg voor krappe straatjes in de binnenstad”, vervolgt Van den Acker. “En door het grote glazen oppervlak heb je een ongekend uitzicht op de omgeving.”

Play video

EZ-ULTIMO is een luxere uitvoering van EZ-GO. Van den Acker: “Het ontwerp van zowel exterieur als interieur is in neo-retro stijl - een hommage aan 120 jaar Renault en zijn luxueuze historische vooroorlogse modellen. De ruime cabine is voorzien van een luxe fauteuil en tweezitter. De draaiknoppen voor licht en geluid zijn geïnspireerd op die van geavanceerde audio versterkers. Materialen als hout en marmer benadrukken het gevoel dat je plaatsneemt in een viplounge.”

Play video

Unieke premium service

Ook deze luxe lounge-auto’s zijn straks echter voor iedereen beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan een speciaal avondje uit, waarbij je een feestavond, galavoorstelling of diner in een luxe restaurant in stijl af wilt sluiten. Ook hier staat de designfilosofie van Renault centraal: French Design, Easy Life. Van den Acker: “Onze missie is duurzame mobiliteit voor iedereen. Ook met onze visie op dit robotvoertuig stellen we ons een unieke premium service voor, die voor iedereen toegankelijk is.”

Ontdek hier meer over Renault's visie op mobiliteit in de toekomst.