Tegen het einde van 2019 leven naar verwachting 4.2 miljard mensen in een stedelijke omgeving. Onderzoekers verwachten dat dit aantal de komende decennia snel verder zal groeien. Daardoor leeft mogelijk 60 procent van de wereldwijde bevolking over 10 jaar in de stad. Deze snelle verstedelijking resulteert in talrijke complexe uitdagingen. Een van de belangrijkste is het veilige transport van de bewoners, hun spullen, de consequenties voor de leefbaarheid en het effect op het milieu.
Hoe zorgen we bijvoorbeeld dat wegen en steden niet dichtslibben met personenautoâs en bedrijfswagens? Renault presenteerde op DDW zijn visie op de âmobiliteit van de toekomstâ. Als echte pionier begon de Franse autoproducent zoân negen jaar geleden met de productie van 100% elektrische autoâs.
Futuristische concept cars
Op DDW toonde Renault innovatieve technologieen Ă©n ideeen voor efficienter, duurzamer en veilig stedelijk transport van zowel goederen als mensen. Dat resulteerde onder meer in de Nederlandse primeur van drie futuristische concept cars. Zowel EZ-GO, EZ-PRO en EZ-ULTIMO zijn 100% elektrisch aangedreven en kunnen zelfstandig sturen als dat nodig is. In de visie van Renault zijn deze toekomstautoâs straks niet langer persoonlijk bezit, maar onderdeel van een breder ecosysteem van gedeelde transportservices. Je kunt ze gewoon via een app laten voorrijden op het moment dat je ze nodig hebt. In vaktermen heet dat Mobility as a Service (MaaS).
Mobility as a Service
Op dit moment is Renault al een van de grootste leveranciers van Europese elektrische deelautoprojecten. Chauffeurs zijn daarbij niet langer eigenaar, maar abonnee: In ruil voor een periodieke betaling kunnen ze een deelauto gebruiken als ze die nodig hebben.
Daarvoor reserveren ze de auto eenvoudig via een app, en halen die daarna op bij de meest dichtstbijzijnde locatie in de stad. Via het Mobility as a Service-concept rolt Renault dit praktische en duurzame concept nu verder uit naar de toekomst. Daarbij is gedeelde mobiliteit veel meer dan alleen het lenen van een deelauto. Ten eerste doordat de gebruiker via zijn app niet alleen de auto kan reserveren, maar bijvoorbeeld ook aansluitende trein- of vliegreizen kan plannen en betalen.
Verder moet het gebruik van de âdeelauto van de toekomstâ ook multifunctioneel worden. Wie benieuwd is hoe dat er uit ziet, kon tijdens DDW in het Klokgebouw de zelfrijdende EZ-GO, EZ-PRO en EZ-ULTIMO bewonderen. âEZ-GO democratiseert reizen met de auto, dus ook voor groepen voor wie dat normaal gesproken buiten bereik ligt, vertelt de Nederlandse topontwerper Laurens van den Acker, die sinds 2009 Executive Vice President Corporate Design van Renault is. âBijvoorbeeld voor mensen die geen rijbewijs hebben of geen auto kunnen kopen. Even een reservering maken, en je kunt overal in de stad zo opstappen.â
Futuristisch design
Door de ingang aan de voorzijde, die opent als een science fiction-achtig ruimtevaartuig, is EZ-GO ook eenvoudig toegankelijk voor mindervaliden. Naast zes personen biedt het ruime interieur voldoende plaats voor bagage, een comfortabele bank en grote beeldschermen om te kunnen werken. âDankzij vierwielbesturing is EZ-GO wendbaar genoeg voor krappe straatjes in de binnenstadâ, vervolgt Van den Acker. âEn door het grote glazen oppervlak heb je een ongekend uitzicht op de omgeving.â
EZ-ULTIMO is een luxere uitvoering van EZ-GO. Van den Acker: âHet ontwerp van zowel exterieur als interieur is in neo-retro stijl - een hommage aan 120 jaar Renault en zijn luxueuze historische vooroorlogse modellen. De ruime cabine is voorzien van een luxe fauteuil en tweezitter. De draaiknoppen voor licht en geluid zijn geĂŻnspireerd op die van geavanceerde audio versterkers. Materialen als hout en marmer benadrukken het gevoel dat je plaatsneemt in een viplounge.â
Unieke premium service
Ook deze luxe lounge-autoâs zijn straks echter voor iedereen beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan een speciaal avondje uit, waarbij je een feestavond, galavoorstelling of diner in een luxe restaurant in stijl af wilt sluiten. Ook hier staat de designfilosofie van Renault centraal: French Design, Easy Life. Van den Acker: âOnze missie is duurzame mobiliteit voor iedereen. Ook met onze visie op dit robotvoertuig stellen we ons een unieke premium service voor, die voor iedereen toegankelijk is.â
Ontdek hier meer over Renault's visie op mobiliteit in de toekomst.