Zou je in een paar zinnen kunnen omschrijven wie je bent, waar je vandaan komt en waarom je ontwerper bent geworden?
Mijn naam is Luuk van Laarhoven, ik kom uit Noord-Brabant waar ik het meest van mijn tijd heb gewoond en gestudeerd. Het ontwerpen is eigenlijk voortgekomen uit verschillende studies die ik heb gevolgd, zo heb ik bouwkunde, fotografie, de kunstacademie en Design Academy Eindhoven gedaan. Zeker niet allemaal helemaal afgerond hoor, maar wel bepaalde aspecten gevonden die me goed lagen. Ontwerpen bleek de perfecte combinatie te zijn om een onderwerp conceptueel te benaderen en vervolgens, meestal, fysiek uit te werken.
Wat kenmerkt jouw werk?
In mijn werk kun je altijd wel sporen vinden van de natuur en dan voornamelijk van natuurlijke processen. Vaak onderzoek ik een proces binnen één materiaal en ga ik op zoek naar waardevolle aspecten die natuurlijk verschijnen in dat specifieke materiaal. Bijvoorbeeld de verkleuring van metaal wanneer die warm wordt en er een oxidatie proces plaats vindt.
Waar haal je je inspiratie vandaan?
De natuur voornamelijk, zoals ik al zei de processen bijvoorbeeld. Maar ook kleur, geur, verhoudingen. En ja, bomen zijn natuurlijk fantastisch.
Wat is het meest bijzondere/opmerkelijke werk dat je ooit hebt gemaakt/ontworpen?
Ik heb ooit een plasbak uit een grote boomstam gekapt met een natuurlijk waterreservoir erin zodat de bak altijd een beetje doorliep. Lang geleden op de kunstacademie dacht ik dat dit wel eens een leuk idee kon zijn...
Je stond dit jaar op DDW bij Piet Hein Eek met je project Burned. Hoe was dit?
Dat is erg goed verlopen, mooie ruimte met veel licht waar mijn werk wel goed in uitkwam. De collectie was net afgerond dus het is altijd interessant om reacties en meningen te horen.
Hoe is de Burned collectie eigenlijk tot stand gekomen?
De Burned collectie is eigenlijk een voortvloeisel van mijn afstudeerwerk van Design Academy Eindhoven. Binnen dat project, De grote steen, heb ik onderzoek gedaan naar het Drents landschap en specifiek naar de hunebedden. Hoe komen die stenen daar, wie hebben deze hunebedden gemaakt en waarom? Na veel onderzoek en vragen kwam er onder andere naar boven dat er veel vuur gemaakt werd in de hunebedden waardoor de stenen waren aangetast en verkleurd. Vervolgens heb ik foto’s gemaakt van de landschappen waar de hunebedden in lagen, en de meest dominante kleuren uit dat landschap heb ik geprobeerd te matchen met de verkleuring die in staal ook plaats vindt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan graan-goud.
De vervorming van kleur lijkt een belangrijk aspect in je werk te zijn. Waar komt die behoefte tot experimenteren vandaan?
Er gebeurt in het staal iets wanneer het verwarmd wordt wat op eerste gezicht onaantrekkelijk lijkt en wat je liever voorkomt. Ik heb hier tijdens het metaal bewerken dan ook altijd zo over gedacht, als een onaantrekkelijk en negatief gevolg van een las. Totdat je jezelf afvraagt wat er eigenlijk gebeurt dat die kleur zo ontstaat en of het misschien te voorkomen of te manipuleren is. Dat laatste was het geval en na 1,5 jaar experimenteren en testen is dit negatieve en onaantrekkelijke verschijnsel iets moois en bruikbaars geworden. Dat is het gave aan testen en experimenteren.
Je werkt veel met staal. Wat voor andere materialen staan er nog op je wensenlijst voor nieuwe ontwerpen in de toekomst?
De Burned collectie is inderdaad helemaal gebaseerd op staal maar ik werk ook veel met hout. In mijn eerstvolgende project ga ik samen met collega ontwerper Steven Banken de krachten die in hout zitten onderzoeken.
Als je één iemand in de wereld zou kunnen kiezen om mee samen te werken (een ontwerper, politicus, kunstenaar, wetenschapper of iemand anders), wie zou dat zijn en waarom?
Het werk van Giuseppe Penone heb ik altijd heel bijzonder gevonden en was eigenlijk mijn eerste kennismaking in de kunstwereld. Zijn materiaal gebruikt in combinatie met vorm en concept is erg krachtig.
Je bent nu ongeveer 3 naar zelfstandig ontwerper. Wat wil je de komende jaren graag nog bereiken met je werk?
Ik zou het leuk vinden om veel variatie te houden in de projecten die ik doe. Samenwerkingen aangaan met andere ontwerpers of bedrijven kan ook erg interessant zijn.
Heb je nog nieuws dat je zou willen delen met de DDW-community?
Nou volgend jaar hoop ik het nieuwe project de kracht van hout te presenteren dus houdt een oogje in het zeil.
Hey ontwerper! Wil jij ook gefeatured worden op onze website? Gebruik #heyddw bij je Instagram posts en wie weet ben jij de volgende!