De drijvende kracht achter jong talent

Circl-E, het circulaire paviljoen in het Klokgebouw ontworpen door Overtreders W, was dit jaar het decor van de zevende editie van Driving Dutch Design. Het jaarlijkse programma gericht op jonge ontwerpers is een samenwerking tussen ABN AMRO, Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) Dutch Design Week (DDW). Gedurende een jaar worden twintig geselecteerde ontwerpers intensief begeleidt door verschillende coaches, van persoonlijke begeleiding rondom ondernemen tot presentatietrainingen van Karin Bloemen.
Driving Dutch Design Pitch 2019
Oscar Vinck

Door alle verschillende aspecten van het ondernemen te behandelen, helpt Driving Dutch Design fundamenten te leggen voor gezonde creatieve ondernemingen en dient het als springplank voor jong talent. Voor sommigen een vreemde combinatie, een bank als ABN AMRO en Dutch design, toch draagt ABN AMRO DDW al sinds 2009 een warm hart toe. De bank erkent het belang van ontwerp voor de Nederlandse economie en wil daarom jonge creatieve entrepreneurs ondersteunen. 

Alle deelnemers werden tijdens het event gevraagd in een korte presentatie zichzelf of hun project te pitchen voor het publiek. Onder bevlogen leiding van moderator Marsha Simon, projectmanager bij BNO, werden de verschillende ontwerpers geïntroduceerd en werden er tussendoor vragen beantwoord. Dit jaar waren de presentaties gegroepeerd in negen specifieke driving styles, van de Experiencer, de Conscious driver tot de Storyteller en de The futuristic Driver.

Ontwerper Onno Adriaanse mocht de spits afbijten het publiek over zijn werkwijze waarin toeval een belangrijke rol speelt. Vervolgens kwamen allerlei ontwerpers en ontwerpen langs. Van geurpresentaties, food experiences, grafisch ontwerp, duurzame ontwerpen tot nieuwe materialen, praktische en humoristische ontwerpen. The Cyclist, een concept van Julie Thissen is een serie accessoires die de typische Hollandse bezigheid fietsen een stukje veiliger maakt.

Driving Dutch Design helpt fundamenten te leggen voor gezonde creatieve ondernemingen en dient als springplank voor jong talent

Mirl van Hoek maakt van iets anders typisch Hollands iets leuks en moois, zij gebruikt de regen. De zakken van haar regenjassen kunnen vol lopen met regen en nodigen uit tot spelen. Ontwerper Billie van Katwijk is serieuzer en maakt ontwerpen geïnspireerd op de cyclus van de natuur, van leven en van dood. Katinka Versendaal van The Eatelier, gebruikt smaak als haar medium om verhalen te vertellen. Sander Lorier daarentegen maakt eenvoudige, slimme en handgemaakte ontwerpen, van stoelen, bloempotten tot lampjes. Kortom, de lichting van 2019 bestond uit een brede selectie van ontwerpers en thematieken.

De ontwerpers hadden hun presentaties duidelijk goed voorbereid en konden op enthousiasmerende wijze vertellen over hun projecten, maar nog belangrijker over hun drijfveren. Driving Dutch Design geeft daarmee een bijzondere blik op de toekomst van creatieve sector in Nederland.

Driving Dutch Design Expo
Cleo Goossens

Ben jij ontwerper en wil je je aanmelden voor de lichting van 2020? De aanmeldingen zijn tot 11 december geopend. Klik hier voor meer informatie.