Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

#heyddw: Hoi Social Label

07 April 2020

Social Label Design lab, ©Social Label
Twee keer per maand zetten we de meest interessante, spannende, intrigerende, grappige of bijzondere Instagram-posts met de hastag #heyddw in het zonnetje in een exclusief interview in ons online DDW-magazine. Dit keer spraken we met Simone Kramer and Petra Janssen, het sociale duo achter Social Label!
Social Label Founders: Petra Janssen (links), Simone Kramer (rechts)
© Social Label

Hi Social Label! Zouden jullie in een paar zinnen kunnen omschrijven wie jullie zijn, waar jullie vandaan komen en waar jullie voor staan?

Wij zijn Simone Kramer en Petra Janssen, en samen hebben we in 2014 Social Label opgericht. Simone is met haar bedrijf C-mone daarnaast werkzaam in cultuur en communicatie en heeft als doel het plaatsen van de kunsten in de samenleving. Petra is vanuit haar ontwerpstudio, Studio Boot, werkzaam als ontwerper in de visuele communicatie en geeft al meer dan 20 jaar les in design aan o.a. Design Academy Eindhoven en ArtEZ. De verbinding tussen deze 2 verschillende achtergronden is een bevlogen engagement om wereld socialer en mooier te maken en daarnaast strategische plannen te smeden om een systeemverandering te bewerkstelligen. Dit doen we nu met 17 ontwerpers, 14 werkplaatsen en 150 makers die aan de zijlijn van de samenleving samenwerken. We ontwerpen zo arbeid op maat waarbij iedereen mee kan doen op basis van zijn/haar skills en op die manier ook ritme, waardering en trots kan ervaren. We bouwen tegelijkertijd aan een sociaal duurzame designcollectie die je kunt komen bekijken bij ons Social label Lab in Den Bosch, maar ook online in de webshop. Het is onze verbeelding naar een andere wereld. Dat is met de huidige crisis urgenter dan ook.

Speaking of.. In verband met coronavirus gaan veel design events niet door, maar neemt ook het aantal opdrachten voor ontwerpers merkbaar af. Wat voor impact heeft het tot nu toe op jullie en hoe kijken jullie naar de toekomst?

Voor ons heeft het directe impact op de productie omdat de werkplaatsen en dagbestedingen dicht zijn. Daarom zijn we bezig met opzetten van RADIO SOCIAL LABEL. Het is belangrijk om onderdeel te mogen zijn van de community. Het voordeel van ontwerper zijn is dat je altijd iets zelf kan initiëren. Crisis is goed voor creativiteit. 9 april online!

Warme manchetten
© Social Label

Op Instagram deelden jullie een foto van de warme manchetten in samenwerking met RENS. Jullie werken vaak met ontwerpers samen, o.a. met Piet Hein Eek, Rianne Makkink, Borre Akkersdijk, en Kranen / Gille. Hoe komen deze samenwerkingen tot stand?

De vraag komt uit de werkplaats omdat zijn mee willen doen met de maatschappij en sociale economie. Van bezigheid naar waardevol werk dat gezien wordt. We maken zelf een verkenning in de werkplaats en ontmoeten de mensen. De ontwerper wordt uitgezocht op basis van de aanwezige faciliteiten/machines in de werkplaats en de skills en het ritme van de makers uit de doelgroep. Dit zijn onder andere mensen met een beperking, psychische problemen, daklozen en schoolverlaters. Hoe kunnen de mensen die aan de zijlijn staan een stap zetten?  De vraag aan de ontwerper is ook dan om samen met ons de leermeester te zijn in de praktijk. De ontwerper staat zo in dienst van de community en de systeemverandering. De mens en haar skills zijn het uitgangspunt. Het product is vervolgens een verbeelding hiervan. In heel het proces staat samen maken centraal.

Hoe ziet een typisch Social Label project eruit? En waaraan kunnen mensen jullie werk herkennen?

Het is een team effort voor verandering. Van zorg naar zelfvoorzienend van commercie naar social firm.  Per label werken de directie, managers, begeleiders uit de zorg, leerwerkmeesters, de initiatiefnemers van Social label, ontwerper en de makers samen. Het uiteindelijke resultaat wordt ook gepresenteerd als groep. We zeggen dan ook Collectie en Community. Social Label is dus meer dan een sociaal duurzame designcollectie. Het is een beweging naar een andere inclusieve creatieve economie waarin niemand aan de kant staat. In het Social label Lab aan de Tramkade in Den Bosch wordt hier via diverse activiteiten vorm aangegeven.

Social Label Works
© Social Label

Jullie geven aan dat jullie via de Social Label producten het verhaal van de makers vertellen en daarbij ook het publiek betrekken. Hoe doen jullie dat?

Dit doen we op verschillende manieren. Allereerst hebben we een shop waar je de fysieke producten kunt kopen. Als je hier iets koopt stimuleer je direct werk in Nederland voor mensen die aan de zijlijn staan. Daarnaast organiseren we in het Social label Lab rondleidingen, live workshops met makers, lezingen en diverse sessies. Ook voor het publiek. Om het volledige verhaal te kunnen vertellen hebben we in 2019 een boek geschreven, Social label Works. Hierin vertellen we meer over onze debatten en publiekscolleges, en delen we achtergrondverhalen over de makers, de ontwerpers en onze methodes met betrekking tot een andere kijk op werken, leren en samenleven. Ook staan er diverse essays van wetenschappers in. Het boek is een warm pleidooi voor een sociale economie waarin de zorg voor mens en sociale duurzaamheid centraal staan. Dit is nodig voor het bewerkstelligen van die systeemverandering.

Bezoek van Koningin Máxima
© Social Label

Niet al te lang geleden was zelfs Koning Máxima bij jullie op bezoek. Hoe was dat? En hoe hebben jullie je op dat bijzondere bezoek voorbereid?

Maxima opende het Social label lab in Den Bosch. Het was heel bijzonder en we hebben heel goed samengewerkt met de RVD. De vraag kwam ook uitdrukkelijk dat het de koningin te doen was om de makers en het anders vormgeven van de economie. Daarbij is natuurlijk duidelijk dat zij een liefhebber is van design. Petra had haar een aantal jaar eerder al mogen ontmoeten tijdens een rondetafelgesprek over Design op Dutch Design Week, dus hier was het eerste contact al gelegd. De makers van de verschillende Social Label producten konden persoonlijk aan de Koningin vertellen wat zij hadden gemaakt. Het was een herinnering om nooit meer te vergeten.

Wat was het meest bijzondere of opmerkelijke dat jullie ooit hebben meegemaakt?

Natuurlijk het bezoek van de Koningin, dat was een kroon op ieders werk. Maar ook zeker het winnen van een Dutch Design Award in de categorie Best Commissioning in 2018. Dat was een mooie opsteker voor iedereen die actief is in onze beweging. Van makers, wetenschappers, zorgprofessionals tot ontwerpers. In 2017 waren we al een keer genomineerd met het product VEEG, i.s.m. ontwerper Dick van Hof. Het project was onderdeel van de wereld-expo Broken Nature van Paola Antonelli bij XXII Trienale in Milaan. En afgelopen jaar natuurlijk ook de Dutch Design Awards nominatie in de categorie Habitat. Tot slot zijn de fotosessies met de makers en ontwerpers en de live workshops op de verschillende designweken, van DDW tot Salone del Mobile in Milaan, ook momenten om nooit te vergeten.

Als jullie vanuit het label nog één iemand in de wereld zouden kunnen kiezen om mee samen te werken (een ontwerper, politicus, kunstenaar, wetenschapper of iemand anders), wie zou dat zijn en waarom?

We zouden graag een econoom willen betrekken die een adviserende rol heeft bij overheden en die daarnaast de nieuwe betekenis economie en de urgentie snapt. We zijn nu hard aan het werk om dat te bewerkstelligen. Dit gaat over multidisciplinair werken en denken. Vanuit design en wetenschap hebben we al prachtige samenwerkingen.

Wat willen jullie in de toekomst graag nog bereiken met jullie werk?

We willen dat dit engagement, waar we het ook bij de eerste vraag over hadden, sociaal duurzaam wordt. Ook willen dat meerdere mensen onze inzichten gaan delen en dat design daarin een rol kan spelen.

Hebben jullie nog een nieuwtje om te delen met de DDW-community?

Met de crisis van nu wordt steeds meer duidelijk dat ons werk nog lang niet klaar is. Vorig jaar presenteerden we een campagne op DDW, Save the Planet and her People, niet wetende dat we er nu midden in zouden zitten. Isabelle, een maker van het verhalend servies van Cello, heeft als Quote ‘LIFE IS A BITCH”. De motivatie voor ons om met deze verandering door te gaan.

Hey ontwerper! Wil jij ook gefeatured worden op onze website? Gebruik #heyddw bij je Instagram posts en wie weet ben jij de volgende!