Zouden jullie in een paar zinnen kunnen omschrijven wie jullie zijn, waar jullie vandaan komen en waarom jullie beide ontwerper wilde worden?
Ik, Laura, ben opgegroeid in Limburg en vanwege diverse studies (Communicatie en Modestyling) naar Rotterdam verhuisd. Daar woon en werk ik nog steeds. Ik heb altijd een voorliefde gehad voor tekenen en de behoefte gehad om iets positiefs bij te dragen aan de wereld. Die combinatie heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik ontwerper ben geworden. Ik focus me als Textiel en Dessin Ontwerper met name op experimenteel kleur- en materiaalonderzoek. Ik werk voor mijn eigen ontwerpstudio Kukka in De Wasserij in Rotterdam, zowel in opdracht als autonoom.
Ik, Ilfa, ben geboren in Arnhem en heb uiteindelijk mode gestudeerd aan de Willem de Kooning academie. Ik werk veelal vanuit een probleemstelling, bijvoorbeeld de vervuiling en de sociale ongelijkheid binnen de mode-industrie. Dit doe ik bijvoorbeeld door samen te werken met ontwerpers en wetenschappers uit verschillende werkvelden. Ik ben ontwerper geworden omdat ik zo een sociaal activistische rol kan aannemen en met mijn werk/visie betekenis kan geven aan de wereld. Ik wil op een creatieve manier bewustwording meegeven en de wereld zo hopelijk een stukje mooier maken. Ik zit met mijn studio, Studio Ilfa Siebenhaar, in De Wasserij in Rotterdam.
Hoe is Living Colour ontstaan?
Hoe is Living Colour ontstaan?
We hebben elkaar in 2016 ontmoet bij de cursus Textile Academy van Waag Society in Amsterdam. Een van de wekelijkse workshops was verven met pigment producerende bacteriën en we waren hier allebei meteen door gegrepen. Aan het eind van de cursus deden we een maand lang autonoom onderzoek en toen zijn we samen gaan onderzoeken of we bacteriën in geometrische patronen konden laten groeien door ze bloot te stellen aan geluidsfrequenties. Dit cymatica experiment was de start van ons project Living Colour, waar we, inmiddels 3,5 jaar later, nog steeds aan werken. Het ontwerpen met levende organismen blijft ons verbazen.
Jullie verven textiel met bacteriën. Dat hoor je niet zo vaak. Hoe werkt dat?Â
Verven met pigment producerende bacteriën is een natuurlijk en artisanaal verfproces, zonder schadelijke chemicaliën of beitsmiddelen. De bacteriën fermenteren een voedingsstof tot pigment. Als we de bacteriën op textiel cultiveren creëren ze mooie zichtbare groeipatronen in de kleur die zij produceren. Of we oogsten het pigment zodat we er verf extract van kunnen maken om een stof bijvoorbeeld in een effen kleur te kunnen verven.
Op Instagram deelde jullie een recente samenwerking met Puma! Kunnen jullie daar iets meer over vertellen?
De samenwerking met PUMA is echt de kroon op ons werk. PUMA gelooft sterk in een toekomst waar Bio Design onderdeel van is. Voor hun expositie tijdens Milaan Design Week 2020 waren ze op zoek naar een presentatie die liet zien dat Bio Design steeds concreter wordt. De esthetiek en filosofie van Living Colour sprak hen erg aan, en wij werden juist heel enthousiast van de ruimte voor experiment en creatieve vrijheid. Samen hebben we een ‘proof of concept’ collectie ontwikkeld voor de expositie Design to Fade. De zes kledingstukken en bijbehorende schoenen laten de brede toepasbaarheid en draagbaarheid van bacterie verf zien. De collectie is opgebouwd uit verschillende elementen; we hebben PUMA-klassiekers, zoals het T7 jacket en de running short, gedeconstrueerd en daar nieuwe silhouetten van gemaakt.
Daarnaast haalden we inspiratie uit de roodrug salamander. Op zijn huid leeft een bacterie die de salamander beschermt tegen een dodelijk fungus. We vinden het een mooi idee dat de bacterie de salamander beschermt, zoals kleding voor de mens ook als een beschermlaag is. De vormen van de roodrug salamander hebben we bijvoorbeeld verwerkt in de belijning van het windbreaker jacket. De bacteriën hebben de kleur en dessins bepaald. We hebben voornamelijk gebruik gemaakt van deadstock stoffen. Hiervan hebben we een serie gender neutrale kledingstukken gemaakt die op verschillende manieren gecombineerd kan worden. Vanwege het coronavirus heeft deze Milaan Design Week expositie dit jaar alleen in digitale vorm plaatsgevonden.
Jullie geven aan het heel belangrijk dat vinden dat er interdisciplinair wordt samengewerkt tussen de wetenschap en ontwerpwereld. Hoe doen jullie dat zelf?Â
We hebben zelf geen wetenschappelijke achtergrond, maar werken daarom samen met microbiologen, biotechnologen en chemisten (in opleiding). We werken voor dit project in een microbiologisch laboratorium. In het begin zoek je naar een manier om elkaars taal en werkwijze te begrijpen. Uiteindelijk ben je allebei op zoek naar creatieve oplossingen en dat is waarin we elkaar echt kunnen vinden. We benaderen dingen ieder van een andere kant en dat heeft toegevoegde waarde voor ons allebei. Uiteindelijk verruim je elkaars blikveld en leer je ontzettend veel van elkaar.
Lopen jullie in die samenwerking weleens tegen obstakels aan?
Wetenschap is een langdurig proces en het duurt vaak lang voordat je de antwoorden of resultaten hebt waar je naar op zoek bent. Als je een vraag hebt beantwoord, heb je tegelijkertijd weer een aantal nieuwe.
Wat zouden jullie in de toekomst graag willen bereiken met jullie werk?
We zien graag een toekomst waarin onze kleding op basis van de natuur is ontworpen en weer in de natuur verdwijnt. Als we voorbeelden uit de natuur nemen en de waarde hiervan leren zien, kunnen we ons ontwerp en productieproces gaan organiseren als een goed functionerend ecosysteem. Als Living Colour hier een aanjager voor kan zijn hebben we ons doel bereikt.
Als jullie één iemand in de wereld zou kunnen kiezen om mee samen te werken (een ontwerper, politicus, kunstenaar, wetenschapper of iemand anders), wie zou dat zijn en waarom?
We hebben hier wel een idee over maar dat houden we graag nog even voor ons zelf.
Hebben jullie nog een nieuwtje om te delen met de DDW-community?
De kledingstukken die we voor PUMA hebben ontworpen gaan vanaf deze herfst via verschillende exposities de wereld over en kunnen dan eindelijk in het echt en van dichtbij worden bekeken.