Zoeken

Sluit zoeken

Monsters & Manifestations

Het Art & Tech-event Manifestations biedt dit jaar meer dan vijftig voornamelijk net afgestudeerde jonge design- en kunsttalenten een podium. En niet alleen op de website van Dutch Design Week (DDW) maar ook in een andere virtuele wereld: Second Life. Met het thema Monsters reflecteren ontwerpers op de interactie tussen mensen en technologie.

Dat doen ze op een zeer uiteenlopende grappige, spectaculaire of controversiële manier. Ze laten de uit de hand gelopen interactie tussen mensen en technologie zien, maar evengoed hoe technologie kan bijdragen aan een meer vriendelijke menselijke wereld.

Het thema van de vijfde editie van Manifestations is toepasselijk omdat het een goede metafoor is voor wat er aan de hand is in de wereld. Monsters refereren aan de onzekere tijden waarin we misschien nog wel meer dan anders wijzen naar de ander, de zogenoemde bad guy. En - al is dat vaak gebaseerd op een aanname en onbegrip - neemt de angst voor de vreemdeling, de excentriekeling of de zombie toe. Ondanks dat monsters meestal angstaanjagende, lelijke en bovenmenselijk grote wezens zijn, bestaan er ook aandoenlijke figuren zoals Cookie Monster. “Maar die wil meer en meer eten. Hij staat dus ook voor het overmatige consumeren en het weer dumpen van alle de gekochte spullen en het afval”, zegt de curator van Manifestations Viola van Alphen. “Monsters gaat over de vage grens tussen goed en slecht, the Beauty and the Beast. En tussen andere monsters en het monster dat misschien wel in ons schuilt”, voegt ze toe.

Manifestations daagt je op die manier ook uit kritisch naar jezelf te kijken en te zien in hoeverre techniek je wereld, denken en handelen bepaalt, wat de dilemma’s zijn die de technische ontwikkelingen met zich meebrengen. Kun jij bijvoorbeeld authentiek blijven in een wereld waarin machtige technologiereuzen je in klik-vee veranderen? En ben je als consument langzaam aan het veranderen in een zombie?

Lonely Pool People
Anouk Lemm
Eenzame zwembadjes

Viola werkte samen met een aantal gastcuratoren een jaar lang aan de selectie van projecten ontwerpers en kunstenaars. “Tachtig procent is recent afgestudeerd jong talent, onder wie heel veel goede ontwerpers uit Nederland”, zegt ze. Projecten opereren op het snijvlak van kunst en technologie. Zo komen robots, avatars, zombies en monsters voorbij, maar ook e-fashion, een moslima autocoureur, babykleding voor moeders met smartphoneverslaving, post apocalyptische video’s, emotie-monsters. En eenzame zwembadjes.

Anouk Lemm toont het project Lonely Pool People dat is genomineerd voor de Young Talent Award: WDKA. Een opblaaszwembad dat met de hete zomer in het achterhoofd, is ontworpen voor mensen met een ‘zwembadloze’ vriendenkring. Met Lonely Pool People werpt de ontwerper een satirische blik op de toenemende eenzaamheid en isolatie in onze maatschappij. Tijdens haar onderzoek naar dit onderwerp raakte ze geïnspireerd door de opblaaspop, waarvan de vorm het uitgangspunt was om een éénpersoons opblaaszwembad te maken afgebakend door de contouren van je eigen lichaam.

Speed Queen

Speed Queen is een krachtige fotoserie, waarbij de aan de Willem de Kooning afgestudeerde ontwerper Nazli Inci winnaar is van de Manifestations Young Talent Award. In dit project trekt ze gezichtsbedekkende kleding voor moslima’s gelijk met identiteitverhullende Formule 1-kleding. De ‘Moslima Coureur’ draagt stoere pakken die ze samen met haar moeder, een Turkse kleermaker, heeft vervaardigd. De beelden daarvan bieden stof tot nadenken over emancipatie van moslima’s, stereotypering, stigmatisering, vooroordelen, discriminatie en racisme. De vraag is namelijk: waarom is kleding in de ene context (Formule 1) geaccepteerd, terwijl die in een andere context (hoofddoeken, sluiers) maatschappelijk steeds minder wordt geaccepteerd?

Bloemengezicht

Van weer heel andere orde is de 3D make-upserie van 3D-kunstenaar en 3D-makeupartiest Ines Alpha. Zij verlegt door middel van 3D-software en AR de grenzen van make-up en schoonheid. Ze fantaseert hoeveel esthetische vrijheid we kunnen hebben als we onszelf vrij uit kunnen drukken en onbeperkt betoverende versies van de werkelijkheid kunnen creëren. Want waarom zou je een dikke trui dragen op Instagram of Zoom, als je ook een bloemen- of vlindergezicht kan hebben? Ook cyberkunstenaar Nikita Replyanski (alias avatar R66) geeft ons de mogelijkheid andere gezichten en kleding te dragen met haar cybermode in AR. Haar cyberachtige gezichtsfilters vormen een nieuwe manier van make-up en maken je onlinepresentatie - in de virtuele wereld- kleurrijker en diverser. Handig voor Instagram, Snap Camera, Zoom of Jitsi.

Second Life

Dat kan ook handig zijn als aankleding van je avatar in Second Life, waarop Manifestations aanwezig is. Dachten sommigen wellicht nog dat Second Life net als Hyves, Myspace of MSN in stilte ter ziele gegane hypes waren, de parallelle wereld blijkt nog altijd volop te leven. “Manifestations zocht een goed online platform om de kunstenaars en ontwerpers zichtbaarheid te geven en een nieuw publiek aan te boren”, verklaart Viola. En zo bracht ze het Manifestations-platform tot leven op Second Life (red. en op Sansar en Mozilla Hub); het bezweek bijna onder het succes. Naast het online DDW-platform kun je nu met je avatar robots, monsters, en kleurrijk uitgedoste wezens ontmoeten alsof het een virtuele versie is van het festival Burning Man. Er zijn virtuele exposities en een live performance van Avatar Orchestra Metaverse, een band die audiovisuele live concerten geeft vanuit de virtuele wereld, zoals in Second Life. Voor de presentaties worden geluiden, visuals en animaties gecombineerd. Er is Lab Gab: een livestream viral show over events & talents, dat zich afspeelt op een eiland waar Viola van Alphen - avatar Sandwoman - op een fiets een tour geeft langs de virtuele exposities van Manifestations. De afsluiting van DDW werd gevierd met een Monster Party waarbij je kon dansen in je mooiste outfits met uiteraard een glas virtuele champagne in de hand.