Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

#heyddw: Hoi Studio Verbaan

16 March 2021

©Studio Verbaan
Om de week zetten we een van de meest interessante, spannende, intrigerende, grappige of bijzondere Instagram-posts met de hastag #heyddw in het zonnetje in een exclusief interview in ons online DDW-magazine. Deze week, Studio Verbaan opgericht door de ambachtelijke houtbewerker Jordi en conceptueel kunstenaar Solange. En ja, ze zijn een koppel!
Studio Verbaan
© Studio Verbaan

Hi Jordi & Solange! Kunnen jullie iets meer over jezelf vertellen? Wie zijn jullie, waar komen jullie vandaan en waarom zijn jullie gaan ontwerpen?

S. Hi! Ik ben Solange Frankort, geboren in Maastricht. Mijn studies hebben mij naar Rotterdam gelokt. Ik heb namelijk eerst Autonome Fotografie/Beeldende Kunst gestudeerd aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam, en daarna MA Fine Art aan het Piet Zwart Instituut.
 
J: En ik ben Jordi Verbaan, geboren te Zoetermeer maar woonachtig in Rotterdam. Ik heb aan het HMC Hout- en Meubileringscollege Rotterdam, ambachtelijk meubel maken gevolgd. Daarna heb ik net zoals Solange aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam gestudeerd, richting Autonoom Beeldende Kunst. Zoals mijn studies combineer ik nu mijn ambachtelijke kennis met kunst. Door dezelfde interesse en kunst achtergrond zijn we samen gaan ontwerpen.

Op Instagram deelden jullie via #heyddw de serie X4 met ons. Kunnen jullie hierover wat meer vertellen?

J&S: X4 is een doorlopende reeks eenvoudige grafische vormen die tijdloze en duurzame ontwerpen creëren. De handgemaakte houten objecten zitten ergens tussen meubels, object en sculptuur. Het contrast van de minimalistische vormen en traditionele ambacht gaat verder dan de functionaliteit van het object. De dominante zwarte contouren geven nog steeds een plat silhouet en verschillende perspectieven. Zwart kan licht inslikken of gedachten er scherp uit laten zien.

X4 series

Jordi, jij bent ambachtelijk houtbewerker en Solange, jij bent conceptueel kunstenaar. Hoe kwam jullie gezamenlijke ontwerpstudio tot stand?

J: Ik ontwerp veel en overleg graag met Solange. Over vorm en concept kan ze altijd goed kritisch meekijken. We kennen elkaar al erg lang, dus het ging vanzelf dat we samen gingen ontwerpen. We kregen inspiratie en ideeën van elkaar. Tegenwoordig ontwerpen we samen 2D-composities die we vertalen naar een object of vorm.

Jullie werk is de afgelopen jaren best breed opgepikt door de media. Welk moment sprong er voor jullie uit en waarom?

J&S: Vlak na ons debuut op DDW19, werden we genoemd in een artikel van Husk Design Blog met als titel ‘4 Sculptural Design studios to pay close attention to in 2020’. Naast dat Husk Design Blog een geweldig platform is, is zo’n titel voor een startend design duo echt een eer. Of we dit waar hebben gemaakt is nog de vraag!

Hoe kunnen we een typische Studio Verbaan herkennen? 

S: Het gebruik van grafische vormen en een minimalistische taal is wel kenmerkend voor Studio Verbaan. Je kunt in ons werk verschillende invloeden terugzien, zoals die van de grafische Bauhaus Art en de speelse Memphis Design-groep. Beide iconische bewegingen die functionaliteit combineerden met een focus op eenvoud en gedurfde, moderne vormen.
 
J: Een duidelijk kenmerk is ook de keuze voor massief hout, vaak eiken. Elk object is handgemaakt. Ik gebruik vaak traditionele verbindingen die de sterkte maximaliseren en zorgen voor seizoensgebonden houtbewegingen. Alle stukken zijn met de hand afgewerkt door middel van traditionele houtbewerkingsprocessen.

Afgelopen DDW stonden jullie op DDW als onderdeel van Isola Design District, natuurlijk volledig virtueel. Hoe was dat voor jullie?

J&S: We vonden het heel goed dat er een alternatief was voor de publieke DDW20. Een volledig virtuele expo was voor ons nieuw! We kregen als digitaal podium een hele mooie woestijn aangeboden door Isola Design District en Milan Design Market. Deze virtuele ruimte was erg aantrekkelijk en heel toegankelijk. Het was heel mooi om je werk te zien in een fictieve ruimte, erg bijzonder. Achteraf misten we toch wel de fysieke interactie met het publiek. Je wilt toch graag weten hoe de nieuwe serie ontvangen wordt, maar dat bleef door de virtuele expo erg onduidelijk en onzeker. Uiteindelijk zouden we zo weer weer ‘ja’ zeggen tegen een virtuele expo, maar we zien toch ook graag menselijk reacties op onze objecten. 

Wat voor effect heeft de pandemie tot nu toe gehad op jullie werk? Hoe kijken jullie terug op het afgelopen jaar?

J&S: Het is denk voor niemand echt een positief jaar geweest, ook niet voor ons. Desondanks zijn we niet van de radar verdwenen. Hier en daar gelukkig wat aandacht van pers, media en verschillende aanvragen. Ook zijn we een nieuwe samenwerking aangegaan met Movimento Club, een platform voor jonge ontwerpers en opkomende merken aan te moedigen en ondersteunen. Een aantal beurzen is verplaatst naar 2021, dus hopelijk kunnen we de X4-Series dit jaar ‘live’ voor publiek presenteren. Desalniettemin blijven we gewoon doorgaan met nieuwe ontwerpen!

X4
© Studio Verbaan

Als je één iemand mocht kiezen om mee samen te werken (een ontwerper, politicus, kunstenaar, wetenschapper, wie dan ook), wie zou je kiezen en waarom?

J: Het was een lastige keuze, want er zijn zoveel inspirerende makers, maar George Nakashima staat hoog op mijn lijstje. Met name zijn filosofie; ‘De ziel en geest van de boom, de essentie en het karakter van hout en de toewijding van de houtbewerker aan zijn of haar vak. Elke boom heeft niet alleen een andere grootte en vorm, maar ook kleur en karakter, en elk stukje hout van elke boom heeft een duidelijk andere persoonlijkheid.’ Als ambachtelijk houtwerker zegt dit genoeg.

S: Sol LeWitt, niet alleen een naamgenoot, want ik word ook wel Sol genoemd, maar een geweldig kunstenaar. Ik weet nog goed als kind dat ik naar het Bonnefantenmuseum Maastricht ging en altijd op het sculptuur Long Pyramid ging zitten. Ik vond het toen al een fascinerend werk. Ik zie veel van mijzelf terug in zijn denkwijze. De systematiek, gebaseerd voornamelijk op vorm, structuur, ordening, vormen de uitgangspunten van zijn concept. Ik ben erg benieuwd als hij in deze tijd zou leven en tot een samenwerking konden komen.

Als jullie zelf een vraag mochten bedenken voor dit interview. Wat zou dat dan zijn? En we zijn ook benieuwd naar het antwoord natuurlijk...

J&S: Nou, sommigen vragen het zich misschien al af, zijn we nou een stelletje ja of nee. Bij deze; ja, sinds 2011! 

Hebben jullie nog een nieuwtje om te delen met de DDW-community?  

J&S: We werken hard aan een nieuwe serie die hopelijk nog voor de zomer uitkomt! Dit keer niet volledig zwart en je kunt het ook aan de muur hangen. Hiervoor werken we ook samen met een nieuwe partner, dus je gaat zeker nog van ons horen! 

Hey ontwerper! Wil jij ook gefeatured worden op onze website? Gebruik #heyddw bij je Instagram posts en wie weet ben jij de volgende!