Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

Zijn we niet allemaal slechte ontwerpers geweest?

18 March 2021

Over de hele wereld neemt de hoeveelheid afval op stortplaatsen toe met zo'n 3,5 miljoen ton per dag. In de tijd die het kost om dit artikel te lezen, zal het equivalent van twee vrachtwagenladingen plastic in de oceanen terecht zijn gekomen. Er vanuit gaande dat afval geen toeval is, is dat een hoop slechte ontwerpen. Een probleem dat we direct moeten aanpakken. What Design Can Do lanceerde daarom eerder dit jaar wereldwijd de No Waste Challenge, waarbij innovators overal ter wereld werden uitgenodigd om onze relatie met afval radicaal te anders vorm te geven.

What Design Can Do ging om de tafel met zeven creatieve denkers om verder te reflecteren op waar onze industrie de fout in is gegaan, en wat we kunnen doen om dat te herstellen. Deze gesprekken - met Alice Rawsthorn, Bruce Mau, Fernando Laposse, Fred Gelli, Nelly Ben Hayoun, Selly Raby Kane en Yoshiharu Tsukamoto - zullen centraal staan in een nieuwe video campagne die vandaag wordt gelanceerd.

"We gedragen ons alsof het een eindeloos feest is"

Alle ontwerpers waren duidelijk over één ding: om een probleem als afval op te lossen, moeten we eerst eens goed in de spiegel kijken. Door dingen zowel begeerlijk als wegwerpbaar te maken, hebben ontwerpers bijgedragen aan een eindeloze cyclus van consumentisme. Het probleem is structureel, en als je ooit een product hebt gepitched of een campagne hebt verkocht, dan is de kans groot dat je deel uitmaakt van dit systeem. "Ik heb afval ontworpen - we hebben allemaal afval ontworpen," geeft de visionair Bruce Mau toe.

Het was niet altijd zo, herinnert hij ons: "Vroeg ontwerp was eigenlijk gericht op lange termijn gebruik. We bouwden dingen die lang meegingen. Daarna introduceerden we korte termijn ontwerp, geplande veroudering - dat dingen kapot zouden gaan en uit elkaar zouden vallen. Zo hebben we het eigenlijk ontworpen. [...] We gedragen ons alsof er een eindeloos feest gaande is, maar we schuiven de rekening door naar onze kinderen." Fernando Laposse benadrukt nogmaals hoe onze wegwerpcultuur ingebakken is geraakt: "Toen ik op de universiteit zat, leerde ik voorwerpen te ontwerpen die niet langer dan drie of vier jaar meegingen." In een poging om zijn impact te minimaliseren, werkt de zelfbenoemde materiaal ontwerper en vakman nu voornamelijk met natuurlijke, biologisch afbreekbare materialen zoals oogstafval.

Voor modeontwerpster Selly Raby Kane was de halsbrekende snelheid van haar industrie in meer dan één opzicht onhoudbaar geworden. Twee jaar geleden besloot ze haar gelijknamige kledinglabel in te krimpen, gefrustreerd door de ‘zinloze’ verwachtingen van de markt. "De dorst naar nieuwheid heeft een hoge kostprijs: wat betreft menselijke hulpbronnen, natuurlijke hulpbronnen en energie. Het kost veel," legt ze uit. "Voor mij is een goed ontwerp een ontwerp dat een getuigenis zal zijn van een tijd - een stuk documentatie waaromheen een gemeenschap wordt gecreëerd, en dat ons niet zoveel kost."

Play video

Oproep tot 'goed' ontwerp

Gelukkig is er een groeiend aantal creatieven die, net als Selly, een verandering teweegbrengt en een actieve rol speelt in de overgang naar een meer circulaire toekomst. Als gemeenschap en als industrie moeten we ons gewicht achter deze ideeën werpen, of het nu gaat om kleine hacks (zoals het vinden van nieuwe manieren om oude voorwerpen te repareren) of grote dromen (zoals het uitvinden van een geheel nieuwe economie). En ondanks alles zijn er redenen om optimistisch te zijn. "Ontwerpers weten niet veel - en dat is goed," lacht de Braziliaanse grootmacht Fred Gelli. "Want als je ergens geen expert in hoeft te zijn, kunnen we de vragen stellen waar kinderen gewoonlijk over nadenken. En dat geeft ruimte voor innovatie." Daar is WDCD directeur Richard van der Laken het mee eens. "Ik denk dat het grootste wat design kan inbrengen, verbeelding is", stelt hij. "Wij als creatieven kunnen ons een nieuwe wereld voorstellen, en dat is een kracht die we nooit mogen onderschatten."

De No Waste Challenge is open voor inzendingen tot 20 april 2021, waarna de winnende teams zullen worden beloond met financiering en ondersteuning om hun ideeën werkelijkheid te laten worden.

Om meer te zien van deze campagne en de gesprekken in het geheel te bekijken, klik hier.Â