Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

Kleurbalans

13 December 2021

7 min. leestijd

Raw Color werkt vanuit verschillende ontwerpdisciplines, waarbij grafisch ontwerp, fotografie en productontwerp in elkaar overvloeien. Vanuit hun Eindhovense studio werken Daniera ter Haar en Christoph Brach samen met hun vijfkoppige (plus één stagiair) team aan een breed scala van zelf geïnitieerde en in opdracht gegeven projecten.

Van sjaals die verwijzen naar klimaatverandering tot prints die op zoek gaan naar de poëzie van kleur. Acrylverpakkingen die tinten laten weerklinken naast gebreid stofferingstextiel. De virtuele rekken van Raw Color's online shop vertellen een verhaal van een dynamische en kleurbewuste studio die zijn naam eer aan doet. Raw Color houdt zich niet alleen bezig met producten en detailhandel. Hun indrukwekkende esthetische stijl en gevoeligheid hebben een commerciële klantenlijst aangetrokken. Adidas nodigde Raw Color uit om workshops te organiseren voor hun kleur- en materiaalafdeling om te leren van deze hedendaagse Nederlandse meesters van de kleur. 

Oude fabriek als thuisbasis

Raw Color's studio, en thuis, bevindt zich in de Zwaanstraat in Eindhoven. Naast meubelontwerper en restauranthouder Piet Hein Eek spelen de kinderen vrolijk in de speeltuin aan de overkant van het restaurant en naast de studio/huiskamer van Raw Color. Het licht valt precies op de juiste manier op de oude fabriekspanden, die nu zorgvuldig zijn heringericht als moderne woningen. Het is gemakkelijk te zien waarom Daniera en Christoph dit deel van de stad kozen om te werken en een gezin groot te brengen. "Toen we de studio in 2014 kochten, was hier niets behalve velden en meren rondom de fabrieken. En dit gebouw. Het was vroeger een luchtdrukfabriek om het glas voor tv-schermen te maken. We kochten het van de gemeente Eindhoven. Ze hebben een paar van die oude fabrieksgebouwen gehouden, de rest hebben ze afgebroken," legt Daniera uit.

Rode kool mengen met pompoen

Als afgestudeerden van de Design Academy Eindhoven hadden Daniera en Christoph al ervaring met de stad. Het duo legt uit dat het ontstaan van de studio voortkomt uit experimenteren. "Toen we in 2007 begonnen, werkten we met natuurlijke kleuren, we gebruikten veel natuurlijke plantaardige kleurstoffen, mengden die en probeerden daarop voort te borduren en te zien wat er gebeurt als je rode kool met pompoen mengt en welke kleuren daaruit voortkomen. Dat is ook waar de naam vandaan komt," legt Daniera uit.

Meer dan op het eerste gezicht lijkt

Is er een algemene misvatting over het werk van de studio? "Het ziet er heel esthetisch uit, maar meestal komen de dingen die er zijn met een reden. We houden echt van systemen, en vaak kan een print of een textiel of een kleur ontstaan door een bepaalde aanpak - een systeem dat we genereren," onthult Daniera. "We werken graag binnen een bepaalde set regels die uiteindelijk het ontwerp bepalen, zodat het voor ons altijd zinvol is". Met andere woorden, Raw Color maakt dan wel 'mooie patronen', maar onder de oppervlakte gebeurt er veel.

Nieuwe paden

Temperature Textiles is een recent project van de studio. Dit project wil de klimaatverandering communiceren via data die in de stof zijn verweven, met name temperatuursverandering, uitstoot en zeespiegelstijging. Iets wat opvallend genoeg goed werkt op sokken. "Ons persoonlijke en commerciële werk botsen heel goed," zegt Daniera. "Vorig jaar heeft het Stedelijk Museum 2 werken van ons gekocht voor hun collectie. We werken ook graag samen met merken, je deelt je kennis, maar je krijgt ook nieuwe kennis van hen. De samenwerking met die grotere bedrijven zorgt voor nieuwe paden."

Het is niet alleen het Stedelijk Museum dat hun werk heeft laten zien. De studio is de hele wereld over gereisd, van The Museum of Applied Art Frankfurt tot The Museum of Craft and Design San Francisco en The Museum of Contemporary Art Taipei: Raw Color heeft een weg gevonden naar een wereldwijd publiek. 

Uitbreiding naar 3D

Terug naar huis. Hoe is de studio beïnvloed door hun lokale omgeving? "We hebben de studio al 15 jaar, maar de laatste 5 jaar hebben we hier doorgebracht. We hebben echt de impuls gevoeld van een ander type klant, we hebben meer 3D gemaakt en meer objecten, interieurs en tentoonstellingsontwerpen, je voelt dat het platte vlak 3D wordt". De wereld van Raw Color breidt zich uit, zonder een spoor van schaduw in zicht.