Buro Belén is thuis in de voormalige Breitner Studio in Amsterdam. “Een bezielde plek”, omschrijft Lenneke Langenhuijsen, die precies past en veel zegt over de hoe Buro Belén werkt. “Dit is een van de eerste ontwerpateliers van Amsterdam, een ruimte waar we al jaren van droomden. Brecht en ik werken nu tien jaar samen als Buro Belén. In die tijd zijn we erachter gekomen dat we heel goed kunnen samenwerken met de plek waar we zijn. Een monument, plekken met een ziel, waarin we een nieuwe laag kunnen laten zien en waar we iets aan toevoegen wat je kunt meenemen de toekomst in, op een duurzame en degelijke manier. Dat hebben we hier ook gedaan. Toen we binnenkwamen, waren alle muren wit. We hebben een eigen verf ontwikkeld van aarde, die we met kwasten op de buitenmuren hebben aangebracht. We wilden de deuren ossenbloedrood verven, maar dat mocht niet van monumentenzorg. Wat bleek toen we de verflaag van de deuren afhaalden: er zat oorspronkelijk een donkerrode kleur op. een mooi bewijs dat ons materiaal- en kleurgevoel, dat we ook inzetten in onze projecten, klopt.”
“Als je anders kijkt naar een plek, dan zie je de bezieling. Dat is wat wij doen met plekken waar we als Buro Bélen komen en werken: we bezien de hele context, leggen verbindingen. Wij kijken naar wat er al ooit was, wat er nu is en bedenken van daaruit: welke lagen kunnen we aanbrengen om het zo te laten samenkomen, dat het weer duurzaam wordt voor de toekomst.”
Materiaal als middel en als medium
Buro Bélen richt zich op materiaal, product, interieur en art direction. Ze initieren en doen zelf materiaalonderzoek en werken aan concrete projecten voor opdrachtgevers. Het materiaalonderzoek leidt tot de meest uiteenlopende uitingen en producten, van kledingstukken tot interieurs van auto’s of gebouwen, muren en ruimtes. Materiaal is hun middel en hun medium. Lenneke: “Voor ons gaat het altijd over de context, het middel, de materie, en hoe dat samen te brengen vanuit de plek die er al is.”
Buro Belén noemt als voorbeeld het interieur voor een boutiquehotel in Durgerdam, aan de voormalige Zuiderzee. “Wij kunnen aan de slag met zowel een heel open vraagstuk als met een specifiek gegeven”, vertelt Lenneke. “Het hotel was in dit geval het specifieke gegeven, dat staat op een bepaalde plek, met een bepaalde historie. Het was een herberg uit 1600 in een vissersdorp. Wij hebben daar onderzoek naar gedaan en van daaruit het project ingevuld met de materialen die we er bij vinden passen. Onze bevindingen, ons onderzoek leiden ons naar wat een plek nodig heeft. We proberen iets altijd naar een kloppender geheel te brengen. Het hotel ademt nu zijn geschiedenis, maar is dankzij een nieuwe laag ook weer klaar voor de toekomst.”
Sun+
Buro Belén vraagt altijd door. Of dat nu voor een bedrijf is, of voor zichzelf. “We gaan altijd op zoek naar de essentie van dingen. Via materie vertalen we die essentie en vinden we antwoorden.” Thema’s als de mens in – en in relatie tot – diens omgeving zijn voor Lenneke en Brecht heel belangrijk. Ze deden onderzoek naar de relatie tussen de mens en de zon, waar het project Sun+ uit voortkwam, waarin ze textielmaterialen ontwikkelden waarmee ze samen met V8 Architects op de World Expo Dubai 2020 stonden.
“Met Sun+ onderzochten we onze relatie tot de zon en hoe we een betere balans kunnen vinden tussen de mens en de zon. De zon is de bron van ons bestaan, nu voelen we daar een soort conflict mee. We hebben aan de ene kant de zon nodig voor vitamine D-opname en onze gezondheid, maar de zon vormt ook een gevaar, bijvoorbeeld vanwege huidkanker. We smeren ons vervolgens in met chemicaliën uit plastic verpakkingen die in de natuur belanden. Wij onderzochten hoe we met textiel een betere balans kunnen creëren tussen zon, mens en omgeving. In plaats van naar de zonnebrandfactor spf te kijken, keken we naar een upf; een coverfactor in textiel. Met verschillende objecten - van shade cloths tot wearables - laten we zien hoe we ons op een andere manier kunnen verhouden tot de zon; beschermen tegen én samenleven met de zon. Het materiaal dat we ontwikkelden heet als gigantisch gordijn de SUN+ Shadecloth, waarmee we een nominatie verdienden voor afgelopen Dutch Design Awards en waarvoor MINI ons beloonde met de DDA x MINI partneraward.”
Belén laat een interessant proces zien met deze innovatieve materiaalontwikkeling, die de focus van deze studio krachtig verbeeldt en concreet maakt. (…) Het is niet moeilijk hier ook een uitnodiging aan andere ontwerpers en architecten in te zien.
Juryrapport Dutch Design Awards 2023
Ontwikkeling
Anders kijken en zo komen tot duurzame oplossingen staat centraal in het werk van Buro Belén. Het is nodig, vindt Lenneke. “We weten allemaal dat we in een moeilijke tijde leven en dat er dingen moeten veranderen. En wij zien ook wel dat die veranderingen niet in één keer plaats kunnen vinden; dat het soms in stapjes moet. Oók in de industrie. Daarvoor is een bepaalde gedrevenheid nodig. Het is onze ambitie om zowel de industrie te helpen die transitie door te maken als een fijnere omgeving te creëren of te genereren voor ons als mensen. We zijn ervan overtuigd dat alles verbonden is en dat er magie te vinden is in anders kijken en het slim inzetten van nieuw ontwikkelde materialen. Dat is onze duurzame filosofie. Je zult ons bijna nooit iets zien doen met bestaand materiaal, omdat we altijd het gevoel hebben dat er meer uit materiaal te halen is en dat we bestaande processen kunnen verbeteren.”