De prijs wordt sinds 2018 uitgereikt aan de ontwerper die een significante bijdrage heeft geleverd aan het spectrum van ruimtelijk ontwerp. De oeuvreprijs werd eerder al in ontvangst genomen door de Britse binnenhuisarchitect Sevil Peach en Franse architect en ontwerper Philippe Starck. Dit jaar dus de de Japanse interieurarchitect Masamichi Katayama.
Begin jaren negentig richtte Masamichi Katayama samen met zakelijk partner Tsutomu Kurokawa een succesvol agentschap voor winkelontwerp op. Onder de naam H Design Associates vermengden het duo jongerencultuur met lichtelijk buitenaardse, meestal op ruimteschepen geïnspireerde interieurs. Een goed voorbeeld is het interieur van kledingwinkel Nowhere, eigendom van de Japanse kledingontwerper, DJ, muziekproducer en ondernemer Nigo. In 2000 stopte het bedrijf, nadat bleek dat de interesses en ideeën van beiden niet meer op dezelfde lijn lagen. Masamichi richtte in 2000 Wonderwall inc. op, zijn eigen firma voor interieurontwerp.
Met Wonderwall kenden de mogelijkheden van interieurontwerp in detailhandel geen grenzen. Zo werkte hij veel samen met het bekende modemerk A Bathing Ape, net als Nowhere opgericht door Nigo. Doordat hij al snel naam maakte, volgden al snel samenwerking met modeketens als Fred Perry, APC, Uniqlo en Nike. Lang voordat er gesproken werd over de behoefte naar meer beleving in winkels, was Katayama al bezig om met succes een ‘experience’ te creëren. De ontwerper wordt dan ook geprezen om zijn vooruitstrevende visie op het gebied van ruimtelijk ontwerp en vrijwel al zijn projecten hebben moeiteloos de tand des tijds doorstaan.Â
De uitreiking van de Lifetime Achievement Award vindt plaats op 20 februari bij B.Building Amsterdam. Wil je hierbij zijn? Dat kan! Koop hier je kaarten.