Ga naar Updates

‘I <3 women’ van University of the Arts London wint Student Service Design Challenge '20

‘I <3 women’ van University of the Arts London wint Student Service Design Challenge 2020, de prijs voor het beste service-ontwerp voor een gezond hart. Hun WomenToHeart dienst helpt vrouwen om hartklachten identificeren en daarover te communiceren via metaforen.

Vandaag eindigt de Student Service Design Challenge 2020 met de aankondiging van de beste service-ontwerp voor een gezond hart. Meer dan 35 studentontwerpteams van erkende Europese academies en universiteiten hebben 5 maanden geïnvesteerd in designonderzoek, ideevorming en ontwikkeling. De jury koos unaniem het service-concept van het multiculturele masterstudententeam van University of the Arts London als winnaar. Hun WomenToHeart dienst helpt vrouwen om hartklachten identificeren en daarover te communiceren via metaforen.

Jury voorzitter, Simona Maschi, mede-oprichter en directeur van het Copenhagen Institute of Interaction Design: “Ik kan met vertrouwen zeggen dat de jonge ontwerpers die we via deze briljante competitie hebben ontmoet, alle tools, vaardigheden, ethische waarden en vastberadenheid hebben die nodig is om diensten met toegevoegde waarde te creëren voor individuen en de samenleving als geheel.”

Service design team 'I <3 Women'
De winnende service-oplossing: WomenToHeart

WomenToHeart is een service die vrouwen helpt bij het identificeren en communiceren via metaforen. 'I <3 Women' is een internationaal studentontwerpteam van vijf aspirant-serviceontwerpers, met verschillende industriële en culturele achtergronden. Ze zijn allemaal ingeschreven als masterstudent Service Design aan de University of the Arts London.
 
“Hartziekte is wereldwijd doodsoorzaak nummer één bij vrouwen. Maar vrouwen weten niet dat ze het risico lopen op een hartaanval en hoe de symptomen eruitzien. En wanneer ze hulp zoeken, staan ​​vrouwen voor een extra uitdaging: in ons onderzoek ontdekten we dat ze moeite hebben om hun symptomen effectief te benoemen. Daarnaast hebben beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg moeite om symptomen te herkennen, omdat vrouwen niet-borst-gerelateerde symptomen, die moeilijker zijn te diagnosticeren en te communiceren, kunnen ervaren. Het was duidelijk dat we deze kloof moesten dichten. WomenToHeart is een online service om vrouwen te helpen hun symptomen te identificeren en te communiceren via metaforen, in plaats van de traditionele pijnschaal te gebruiken. Onze empowerende aanpak helpt vrouwen hun eerste signalen en symptomen te begrijpen om zodoende sneller hulp te zoeken.”

Jury:
“Ik weet hoe moeilijk het is om niet alleen de boodschap over te brengen, maar ook om de vrouwen aan boord te krijgen, om te praten over dit, en over na te denken.” - Lucien Engelen
 
"Dit vinkt alle vakjes aan van een zeer relevante onderbediende populatie tot een geweldig concept en geweldige verhalen." - Sean Carney
 
“Het idee van niet alleen na te denken over lichamelijke gezondheid en preventie, maar ook het inbedden van het element van een gemeenschap en het bevorderen van best practices maakt dit een uitstekend service concept.” - Anna Queralt

De zilveren prijs: RO +

RO + is een dienst om de reis van de Roma naar de ziekte te vergemakkelijken. Team No Pressure bestaat uit vijf design studenten van Aalto University in Espoo, Finland. Hun concept zorgt voor een zorgeloze ‘patient-journey’ voor Roma-mensen. Op het platform vinden Roma, zorgverleners en sociale dienst werkers alle informatie op een plaats, zoals verwijzingen, afspraken maken en de status van tijdelijke ID’s bekijken. De dienst lost de problemen van Roma, waaronder taalbarrières, op door de processen te vereenvoudigen.”

Jurylid Simona Maschi: “Een project dat laat zien hoe digitale technologieën de meest kwetsbare gemeenschappen kunnen versterken. Ik hoop dat dit werk meer ontwerpers en organisaties zal inspireren over de hele wereld om te beginnen met het ontwerpen van schaalbare oplossingen voor de gezondheidszorg om risico op uitsluiting te verkleinen.”

Bronzen prijs: Heartsease

Heartsease is een dienst die de communicatie tussen oudere patiënten en medisch personeel verbetert. De studenten van het studentontwerpteam London Arts 1 zijn ingeschreven aan de MA in Service Design aan de University of the Arts London. Hun dienst verbetert de communicatie tussen oudere patiënten en medisch personeel door patiënten te informeren over het medische proces en een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Een hartpaspoort en bijbehorende stickers voor onderzoeken en behandelingen maken deel uit van het serviceconcept.

Jurylid Sean Carney: "Geweldig concept dat de toekomst van echt persoonlijke zorg laat zien." 

De 5 studenten van het winnende team winnen een 10 weken durende design-in-residence bij Philips Experience Design, waar ze hun prototype verder kunnen ontwikkelen en optimaliseren. Gedurende die weken worden ze begeleid en ondersteund door een deskundig team van Philips. Ook krijgen zij extra training van het IBM-ontwerpteam en deelname aan een summer workshop bij CIID.
 
De zilveren en bronzen winnaars ontvangen een bedrag van 2.500 euro (+ 2.000 euro voor de universiteit) en 1.500 euro (+ 1.000 euro voor de universiteit).

De Student Service Design Challenge wordt georganiseerd door Sean Carney, Chief Design Officer van Philips en DDW20 ambassadeur, samen met Service Design Days en in partnership met IBM en de Ellen MacArthur Foundation. Voor meer informatie bezoek de SSDC website.