Zoeken

Sluit zoeken
Nieuws

Bouwen aan een vadervriendelijke werkcultuur

16 October 2021

3 min. leestijd

© Hannie Verhoeven
Onderzoek van WOMEN Inc. laat iets opvallends zien: mannelijke collega’s die een kind krijgen, nemen lang niet altijd het verlof op waar ze recht op hebben. Wat zegt dat over gelijkheid en financiële onafhankelijkheid binnen het gezin? ABN AMRO streeft naar gelijke kansen voor iedereen en gaf drie designstudio’s de opdracht om een ontwerp te ontwikkelen voor financiële gendergelijkheid. Studio (ink). gaf er een verrassende draai aan met een verlofcadeau: de Bouw Box.

Stel, je krijgt een kind. Leuk! Maar je financiële onafhankelijkheid wordt op de proef gesteld. Blijf je thuis bij je baby? Of werk je door, vanwege je inkomen of omdat dat nu eenmaal ‘professioneel’ is? Moeilijke vragen, waar je als ouders samen uit moet komen. Uit onderzoek blijkt dat jonge vaders graag minder zouden werken dan ze nu doen, en vrouwen juist meer. Nog altijd verliest een vrouw gemiddeld 47% van haar inkomen in de zeven jaar na de geboorte van haar eerste kind. Mannen kiezen nog vaak voor doorwerken, terwijl ze – sinds 2019 – gewoon recht hebben op partnerverlof.

De Bouw Box, voor een vadervriendelijke werkcultuur

Studio (ink). en ABN AMRO willen jonge ouders aansporen om sámen hun leven op te bouwen, in de eerste plaats doordat de vader zijn partnerverlof opneemt. Dat wordt nu nog als ongemakkelijk ervaren, want verlof opnemen zou op het werk niet worden gewaardeerd. De Bouw Box staat daarom voor een nieuw ritueel: het verlofcadeau. Zo kan de werkgever het gesprek op gang brengen, en laten zien dat verlof opnemen oké is. Het stereotype rond vaderschap doorbreken dus. De Bouwkaart Modern Ouderschap vormt de basis voor een goed gesprek over ouderschap; met de blokken bouw je vervolgens – letterlijk en figuurlijk – aan een gelijke start. ABN AMRO neemt hierin het initiatief, mede door het partnerverlof tot 100% van het salaris aan te vullen.

Benieuwd naar het concept van studio (ink).? Je vindt het op Dutch Design Week 2021, bij het ABN AMRO Gelijke Kansen Paviljoen.

Play video