Zoeken

Sluit zoeken
Updates

Trends at #DDW17: The immaterial materialized

26 October 2017

Welke impact heeft de digitalisering op onze maatschappij? Wat als we het virtuele of immateriële omzetten naar fysieke producten? Wat als we het ongrijpbare concreet maken? Ervaar dit jaar zelf wat virtuele realiteit, smart home applicaties en algoritmes kunnen betekenen voor jou.

Welke impact heeft de digitalisering op onze maatschappij? Wat als we het virtuele of immateriële omzetten naar fysieke producten? Wat als we het ongrijpbare concreet maken? De innovaties op het gebied van virtuele realiteit en smart home applicaties nemen in rap tempo toe. Hoe is deze technologische vooruitgang beter te volgen dan in live ervaringen? Dit jaar zien we bij meerdere deelnemers de tendens om digitale materie tastbaar te maken. Ervaar dit jaar zelf wat virtuele realiteit, smart home applicaties en algoritmes kunnen betekenen voor jou.  

 

“Materialising the Internet’ van MU Artspace is een goed voorbeeld van deze ontwikkeling. In deze expositie kom je tot de realisatie dat het virtuele al volledig geïntegreerd is in onze omgeving. Algoritmes kunnen je koppelen aan een nieuwe liefde, we kunnen gifjes opslaan in ons DNA, rfid-chips implanteren in onze handen om onze huisdeur open te maken. Maar hoe ver willen we het laten komen? Deelnemer Lauren McCarthy maakt ons bewust van een nieuwe realiteit waarbij we klakkeloos intelligente apparaten in ons leven toelaten die alles registreren zoals Amazons Echo. Wat als het een persoon zou zijn die midden in de huiskamer staat en alles meemaakt? Zouden we dan net zo gemakkelijk alles delen?

 

MAD Emergent Art Center, Hyperspace Collective & VIolaVirus nemen je mee in een virtuele sprookjeswoestijn in de expositie ‘Manifestations – Will the future design us?’ in het Veem. Exposanten binnen deze expo; Zanne en Dick Janssen van Ideenlab.nl geven een nieuwe betekenis aan Virtuele Realiteit (VR) met het project Run Away? VR/AR. Deze ervaring neemt je mee in de reis van een vluchteling waarbij alle zintuigen (denk aan geur, trilling, aanraking) geactiveerd worden. Een andere indrukwekkende VR-ervaring is Second Livestock waarbij onderzocht wordt of headsets met een VR-applicatie de beleving voor kippen kan verbeteren. Second Livestock is onderdeel van de expositie Robotanica van Transnatural, te bezoeken in het VDMA.  

Ook jong talent van de Design Academy Eindhoven (DAE) verdiept zich in de mogelijkheden die de digitale wereld brengt. Simon Dogger ervaart helaas zelf wat de gevolgen zijn van gezichtsverlies op de beleving van emoties. Met zijn Emotion Whisperer-applicatie (een app en een bril met ingebouwde camera) kan hij emoties voor slechtzienden omzetten naar specifieke vibraties die de telefoon uitdraagt. Carl Rethmann scant fysieke objecten en koppelt met behulp van artificial intellligence de scans aan digitale informatie die te vinden is op het net, zoals symbolen, geschiedenis en andere feiten. Met ‘Roam the Web: the Collective’ creëert Ymkje Kamphuis bewustwording onder internetgebruikers hoe onlineactiviteit onze beeldvorming en daarmee gedrag stuurt.

Deze editie kun je het virtuele op verschillende locaties live ervaren en worden diverse nieuwe technologieën en innovaties getest o.a. bij het MU, in het Veem en bij DAE.