Zoeken

Sluit zoeken
Updates

Trends at #DDW17: No Waste

05 February 2018

De plastic soep is regelmatig in het nieuws. Naast de consument kan ook de designer een verschil maken. Verschillende deelnemers van Dutch Design Week 2017 lieten oplossingen zien die verder gingen dan het recyclen van plastic.

De plastic soep is regelmatig in het nieuws. Zo werd onlangs in een rapport van het World Economic Forum bekend gemaakt dat er in 2050 vermoedelijk meer plastic dan vis in de oceanen drijft. Nu is de plastic tas al in de ban en wordt plastic apart ingezameld in Nederland. Naast de consument kan ook de designer een verschil maken. Verschillende deelnemers van Dutch Design Week 2017 lieten oplossingen zien die verder gingen dan het recyclen van plastic. Afval en hergebruik in het algemeen vormden belangrijk thema’s.

Een van de methodes om plastic afval tegen te gaan is de consument in staat stellen om plastic zelf te recyclen. Dave Hakkens, afgestudeerd aan de Design Academy, presenteerde de nieuwste versie van de Precious Plastic machine tijdens DDW. Deze recycling machine biedt een oplossing die wereldwijd toegepast kan worden. Een open source handleiding is online beschikbaar waarbij rekening is gehouden met universele materialen. Een ander project dat veel aandacht verwierf was het People’s Pavilion; een 100% geleend en circulair paviljoen van producenten, leveranciers en bewoners uit Eindhoven. Het gebouw is een ontwerp van Overtreders W en Bureau SLA. Na DDW zijn alle bouwmaterialen weer teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaars. 

Om het gebruik van plastic tegen te gaan verdiepen steeds meer designers zich in de mogelijkheden van biomaterialen ter vervanging van plastic. Onder leiding van gastdocent Tjeerd Veenhoven ontwikkelde diverse studenten van Bauhaus Universität Weimar alternatieve materiaalsoorten. Luzie Deubel experimenteerde bijvoorbeeld met biologisch afbreekbare materialen voor het waterdicht maken van papier. Het resultaat hiervan is een regenjas gemaakt van papier. Isaac Monté en Doreen Westphal gingen aan de slag met afval uit de voedselindustrie. Isaac Monté ontwikkelde van het afval van preien een biologisch papier dat als verpakking dient voor groenten. Doreen Westphal gaf de voetjes van de oesterzwam een nieuw leven door er een vegetarische worst genaamd Planti15 van te produceren. 

Een aantal ontwerpers toonden verrassende perspectieven op recycling. Simone Post, onderdeel van het project Eco-Oh, ontwikkelde nieuwe plastic samples van afval. Haar doel was om de schoonheid van hergebruikt plastic te laten zien. In de toekomst zou ze willen pleiten voor recycling op kleur zodat dit aspect behouden blijft en het niet verandert in een grijze massa. Jessica Hartog heeft een soortgelijk idee. In een inspirerend boek verwerkte ze verschillende vormen van op kleur gesorteerd gerecycled plastic. Tijdens DDW presenteerde ze naast het boek ook diverse panelen waarbij de esthetiek en het rijke kleurenpalet van plastics naar voren kwam. Winnaar van de HEMA Design Date wedstrijd, Mirjam de Bruijn, kwam met een alternatief voor het gebruik van huishoudelijke producten, zoals shampoo en schoonmaakmiddelen. Deze producten bestaan uit gemiddeld 80% water. Haar project Twenty is een voorstel om de basis ingrediënten  te verkopen die later door de consument aangevuld worden met water. Dit reduceert de CO2-uitstoot door effectiever transport en minder verpakkingsmateriaal.Â