Dutch Design Week maakt thema 2015 bekend: ‘What if...’
‘What if...’ is het thema van Dutch Design Week (DDW) 2015. De organisatie eert en benadrukt daarmee de verbeeldingskracht van ontwerpers. Hun beste antwoorden zijn tijdens de 14de editie (van 17 t/m 25 oktober) te zien in de vorm van concepten en producten, experimenten en cross-overs. De campagne ter ondersteuning van het thema wordt verzorgd in samenwerking met ontwerpbureau Fabrique. Vanaf deze week staan de eerste programmaonderdelen online.
Verbeelding aan de macht
DDW ziet ‘What if...’ als dé vraag waarmee creativiteit en vernieuwing begint. Ontwerpers realiseren de meest uiteenlopende vormen van innovatie door anders te kijken naar het bestaande, zich niet neer te leggen bij de status quo, en door steeds te zoeken naar alternatieve antwoorden en oplossingen.
Martijn Paulen, directeur DDW: ‘Het stellen van de juiste vragen is de motor van verbeeldingskracht. Designers denken na over hoe we straks leven en samenleven. Zij durven alles te bevragen, te dromen van een ander antwoord en dat vorm te geven. Zo leggen ze de basis voor innovaties van de toekomst.’
Vooruitblik
De organisatie verwacht dit jaar 2400 deelnemers, die verspreid over 80 locaties hun nieuwste werk zullen presenteren. In september is het complete programma bekend; een preview staat inmiddels online. Tot de hoogtepunten behoren vaste waarden als de Graduation Show van Design Academy, de uitreiking van de jaarlijkse Dutch Design Awards, de presentatie van Dutch Invertuals en de exposities in het Klokgebouw (onder artdirectorschap van Guus Kusters en Maarten Kolk). Daaronder de Volvo Design Challenge, waarbij jonge ontwerpers (Borre Akkersdijk, Lilian van Daal, Brit van Nerven, Bob Schiller en Jólan van der Wiel) reageren op de snelle technologische ontwikkelingen van de auto en onze beleving ervan in de toekomst. Ook de expositie ‘Mind the Step’ (van de Technische Universiteiten Eindhoven, Delft en Twente) toont design en technologie van de toekomst.
Andere creatieve broedplaatsen en initiatieven die met (inter)nationale exposities bijdragen aan het programma zijn Hallenweg, Material Sense, MU, Piet Hein Eek, Sectie C, TAC, Yksi en Kazerne.
Nieuw dit jaar
Het nieuwe label by TextielMuseum bundelt de collectie van het TextielMuseum en het vakmanschap van TextielLab, en presenteert zich tijdens DDW onder artdirectorschap van Jongeriuslab. Bij Broeinest presenteren Baars & Bloemhof diverse samenwerkingen tussen de industrie en de creatieve sector, met werk van o.a. De Inituïtiefabriek, Lex Pott, OS Δ OOS en Studio Mieke Meijer. De expositie ‘Thing Nothing’ bij Van Abbemuseum (onder curatorschap van Thomas Widdershoven, Jan Konings, Ina Hollmann en Agata Jaworska) toont de rol van design in een dematerialiserende wereld.
Het festivalgevoel wordt dit jaar versterkt met de introductie van DDW Music, een samenwerking tussen DDW, de Effenaar en boekingsbureau Friendly Fire. Gedurende de week zijn er op verschillende locaties in de stad liveoptredens, gratis toegankelijk op vertoon van een DDW passe-partout. Voor de DDW Music Specials in de Effenaar en het Muziekgebouw zijn losse kaarten verkrijgbaar.
De veertiende Dutch Design Week vindt plaats van zaterdag 17 t/m zondag 25 oktober in Eindhoven (Nederland). Kijk voor meer informatie en het programma op www.ddw.nl. Of volg DDW via Facebook, Instagram en Twitter (#DDW15).