Het negendaagse festival zal daarnaast worden ondersteund door een online programma bestaande uit virtuele exposities â 3D Viewing Rooms - en DDW TV. Met het thema âThe Greater Numberâ staat de twintigste editie in het teken van de zoektocht naar het betere aantal. Ontwerpers kunnen zich vanaf nu aanmelden voor deelname aan DDW21.
Dutch Design Week 2021
DDW kijkt optimistisch vooruit naar oktober en richt haar pijlen op een fysiek festival in Eindhoven. De organisatie geeft aan dat het digitale onderdeel van DDW onmisbaar is, maar het fysieke evenement de kern blijft. Zodoende maakt de organisatie zich hard voor de realisatie hiervan. Martijn Paulen, directeur van DDW, ligt het besluit toe: âWe hebben heel veel geleerd van de virtuele DDW in 2020, maar het gevoel van een live festival is niet te vervangen. DDW staat voor serendipity en toevallige ontmoetingen; nieuwe ontwerpers, ideeĂ«n en vergezichten die je onverwachts verrassen en inspireren. Daar willen we voor gaan.â Relevante ontmoetingen zijn voor deelnemende ontwerpers van groot belang geeft de organisatie aan. Over ruim zes maanden hoopt DDW daarom verspreid over verschillende locaties bezoekers te kunnen verwelkomen op een manier die past bij de dan geldende maatregelen met betrekking tot COVID-19. Het is een besluit dat volgt na overleg met de ontwerp community, belangrijke partners en relevante instanties. âVanzelfsprekend liggen er alternatieve scenarios klaar, maar we geloven in de mogelijkheid van een fysiek evenement tegen die tijdâ, aldus Paulen.
Het festival zal daarnaast worden ondersteund door een online programma met onder andere de 3D Viewing Rooms en DDW TV die in 2020 voor het eerst werden geĂŻntroduceerd. Beide onderdelen zullen worden herzien en doorontwikkeld, zodat zij goed zullen aansluiten bij de editie van 2021.
Call for Entries 2021 geopend
Ontwerpers kunnen zich vanaf nu via de website aanmelden voor deelname aan DDW21 in Eindhoven. Naast het fysieke festival is er een beperkt aantal 3D Viewing Rooms beschikbaar voor het online evenement. De organisatie zal hier samen met de ontwerp community invulling aan geven. Het volledige programma met alle deelnemende ontwerpers zal in september bekend worden.
The Greater Number, de zoektocht naar het betere aantal
Is de weg die we na de coronacrisis op willen gaan dezelfde als die we de afgelopen decennia hebben bewandeld, namelijk een weg gedreven door economische groei? Dat is een vraag die veel mensen zich het afgelopen jaar hebben gesteld. DDW denkt van niet en roept met âThe Greater Numberâ op tot reflectie en verandering. Die verandering zou zich meer moeten richten op sociale waarden en een betere zorg voor de aarde, in plaats van enkel economische waarden. Wellicht moet er minder geconsumeerd worden om minder afval te veroorzaken, moet er worden ingezet op meer duurzame producten, of moet er juist een nieuwe gedragsverandering komen tussen consument en product. Een toekomst waarin voortdurend gezocht wordt naar een beter aantal: soms minder, soms meer maar van hogere kwaliteit en soms simpelweg anders. Ook als het gaat om kansen en inclusiviteit in onze samenleving. Dit alles wordt gevat in het overkoepelende thema âThe Greater Numberâ, een zoektocht naar het betere aantal. Met dit thema hoopt DDW deelnemende ontwerpers en partners te inspireren om hun visie te delen aan de hand van verschillende subthemaâs rondom de pandemie,welzijnseconomie, het klimaat, inclusiviteit en het ontwerpveld. De volledige motivatie van het thema is te vinden op de website van DDW.
Een nieuwe visuele identiteit door thonik
DDW viert dit jaar haar twintigste verjaardag en viert dat met een nieuwe visuele identiteit die de komende tijd zal worden doorontwikkeld door het Amsterdamse thonik, opgericht door ontwerpers Nikki Gonnissen en Thomas Widdershoven. In aansluiting op deze bekendmaking publiceert de organisatie een interview met het ontwerpbureau.
Download het persbericht (Engels)
DownloadDownload het persbericht (Nederlands)
Download