Grafisch ontwerper Jurre Latour nodigt je uit voor een digitale wandeling de berg op. Door mee te doen aan zijn digitale expeditie is het de vraag of het mogelijk is om binnen de digitale wereld een soort voldoening te vinden, vergelijkbaar met 'de echte ervaring'.
Over ‘Internet Explorer’
Een computerstoel vóór meerdere schermen die video’s afspelen van een digitale wandeling de berg op. (00:20:36)
De schermen om ons heen vormen slechts een fractie van de media die we dagelijks gebruiken. Ze bieden oplossingen voor problemen die voorheen geen probleem waren. Het maakt ons leven veel gemakkelijker. We zoeken naar manieren om dingen met zo weinig mogelijk inspanning uit te voeren. Comfortabel en efficiënt, maar je voelt je achteraf niet voldaan.
Door digitaal een berg op te klimmen, probeert de internetgebruiker voldoening te vinden in de digitale wereld. Met weinig inspanning probeert hij de ervaring van de zeer inspannende activiteit bergbeklimmen, na te bootsen.
De zoektocht naar digitale voldoening
Technologie lijkt de voor de hand liggende oplossing voor het grote deel van onze dagelijkse problemen zoals communicatie, entertainment en het verkrijgen van informatie. Maar hebben we een oplossing voor grotere, belangrijkere vragen? Vragen zoals: ‘Hoe vinden we voldoening in het leven?’ Nu we de gewoonte hebben ontwikkeld om oplossingen in de technologie te zoeken, zal het voor de hand liggende antwoord zijn; met technologie.
De efficiëntie van technologie is iets dat meestal in ieders voordeel werkt. Maar het elimineert een heleboel factoren die aan de reis kunnen bijdragen. Toen ikzelf tijdens het afstuderen vastliep in mijn digitale gewoontes, besloot ik een berg te gaan beklimmen in Oostenrijk. Met als doel mijn hoofd leeg te maken en af te kicken van mijn dagelijkse dosis technologie, werd ik me bewust van de kleinere dingen om me heen. De complexiteit en serendipiteit onderweg gaven mij vreugde. Ik begon me af te vragen of er een manier was om de vreugde die ik daar voelde, te integreren in mijn digitale gewoonten thuis. Dus ik vroeg me af of het digitaal beklimmen van diezelfde berg het gevoel kon reproduceren dat ik daar ervoer.