Het maken van voedsel en objecten is in de nomadische cultuur van Kalmyk verbonden. Dit is hangt af van het milieu en de beschikbaarheid. Het toegepaste onderzoek resulteerde in experimentele objecten, gebaseerd op culturele archetypes die gemaakt zijn van materiaal op basis van, brandnetel.
Het project is een uitbreiding van mijn praktijken en een weerspiegeling van mijn ervaringen.
Ik besloot de eenheid tussen de productie van alledaagse voorwerpen en de bereiding van voedsel in de nomadische levensstijl te bestuderen omdat deze processen voortdurend met elkaar verbonden waren.
In mijn project is het belangrijk voor mij om de nomadische cultuur te beschouwen als een existentiële ervaring in bepaalde natuurlijke en historische contexten.
Mijn project is een reflectie op de ervaring om een Kalmyk te zijn en een verkenning van de dekolonisatie van mijn cultuur. De Kalmyks (Oirats) is een nomadisch volk wiens manier van leven werd onderworpen door het beleid van de USSR. In 1943-57 heerste er een abrupte gewelddadige overgang van een nomadische levensstijl naar een sedentaire. Dit veranderde culturele waarden in een geësthetiseerd beeld zonder context of geschiedenis. Het beïnvloedde ook de vorming van de eerste antropogene woestijn op het Europese continent in de Republiek Kalmukkië. In 1990 was bijna 80% van het grondgebied van Kalmukkië verwoest, waardoor de biodiversiteit en het ecosysteem werden vernietigd als gevolg van het massale collectivisering beleid.
Het ontwerp produceert de cultuur en de cultuur produceert het ontwerp.
Ik revitaliseer de context niet en ik citeer ook niet direct de cultuur. Ik koos middelen die in elk gebied te vinden zijn - organisch afval - en creëerde nieuwe vormen van alledaagse voorwerpen. Om het verband aan te tonen, gebruikte ik een traditioneel Kalymks deeggerecht dat bortsoki heet.Tijdens dit project kneedde ik zowel het voedsel als de materialen met dezelfde mallen, die gemaakt zijn van materiaal op basis van brandnetelvezel. Het was belangrijk voor mij om aandacht te besteden aan het kneden van voedsel en alledaagse voorwerpen, aan hun esthetische en sacrale verbinding, die in de Kalmykse cultuur is gebleven en zich kan ontwikkelen ondanks de verliezen uit het verleden. Ik wil ieder van ons uitnodigen om culturen te onderzoeken en te ontwikkelen door hun dragers die bereid zijn om hun unieke sociaal-culturele ervaring nieuw leven in te blazen.