Zoeken

Sluit zoeken
Terug naar Programma

Design Shame

Van totale schaamte om ontwerper te zijn vanwege klimaatverandering door maken naar speelse creativiteit en materiaalverkenningen.

E-textile Neanderthaler — © Beam Contrechoc

Na schaamte om als maker bij te dragen aan de klimaatverandering, maakte Beam Contrechoc verhalende interactieve kledingstukken door steentijd materialen te combineren met moderne elektronica om te benadrukken hoe zelfs de huidige dramatische situatie in de wereld de creativiteit kan vergroten.

Schaam je om nu nog wat te maken!

Het gevolg van een creatieve en onstuitbare maker zijn: te veel dingen, klimaatverandering en vervuiling.

Het is moeilijk om daar geen verantwoordelijkheid voor te nemen – als ontwerper van interactieve producten en kledingstukken. Meer dan verantwoordelijkheid - SCHANDE!

Schaam je! Stop!

Flyskam -> Schande.

Schaamte is een krachtige sociale ‘zelfbewuste’ emotie die energie en vreugde vernietigt. Schaamte isoleert het individu in een gevangenis van gevoelens van totale incompetentie. Schaamte maakt dat men niet meer wil zijn.

Hoe komen we hieruit?

Schaamte overwinnen met archeologie

Schaamte kan worden overwonnen door je zorgen openbaar te maken en erover te praten. Het opheffen van schaamtegevoelens zorgt voor enorme energie en creativiteit.

Geïnspireerd door het feit dat de mensheid gemakkelijk terug naar het stenen tijdperk zou kunnen worden gedwongen, worden inventieve paleolithische technieken en materialen, die van nature duurzaam en biologisch afbreekbaar zijn, bestudeerd. Er wordt geëxperimenteerd met hout, vuursteen, wol en met de hand spinnen.

De hoeveelheid kennis en vaardigheden van de prehistorische mensheid, bestudeerd in de archeologie wordt is enorm.

De prehistorische mens verzamelde materialen uit de omgeving en maakte op vakkundige wijze de benodigde gereedschappen en textiel. De inventiviteit en bruikbaarheid van deze vroege ‘productontwerpers’ is verbluffend. Ze konden ‘uit het niets’ iets maken.
Ze vonden toepassingen voor wat "voor handen" was. Wat ze later weggooiden was tegelijkertijd per definitie onmiddellijk biologisch afbreekbaar.

Op zoek naar een uitweg uit de schijnschaamte kwamen technieken uit een andere periode van menselijke ontwikkeling te hulp.

De grote ontsnapping, van schaamte tot E-textieloutfits

De inspiratie uit de prehistorische technologie leidde naar een meer verantwoorde manier van maken.

Op de "slow" manier, meer bewust, uitvindend, speelser.

Er zijn verschillende interactieve outfits gemaakt die dit proces laten zien:

De E-textiel Neanderthaler-outfit, van gevilte wol, touw van boombast, vuurstenen werktuigen, naast gerecyclede elektronische projecten uit mijn eigen elektronische steentijd.

De E-textiel Archeologen-outfit, met een vilten vest, plastic opgravings-zakken met zelfgemaakt houten gereedschap als "vondsten", samen met plastic zakken met ouderwetse RFID-lezers.

Roodverschuiving van zelf gemaakt vilt en een netwerk van koperen stroken, met een moderne e-textielversie van de geknoopte rok van het zogenaamde Egtved-meisje, een Deense bronstijd opgravingssite.

In plaats van functioneel gaan de e-textile outfits verhalen vertellen. De outfits zijn uniek en niet bedoeld voor massaproductie. De outfits wijzen misschien in een richting om als designer minder schadelijk te zijn voor onze wereld.

Play video

Over Contrechoc.com

Contrechoc is een ontwerper-kunstenaar op het gebied van interactieve kledingstukken.

E-Textile Archeologist — © Beam Contrechoc

Red shift — © Beam Contrechoc