Zoeken

Sluit zoeken
Terug naar Programma

Spiegel van de Stad

Hoe bereik en betrek je stemmen die vaak niet gehoord worden? Een methodiek voor passender beleid, dankzij mensgericht inzicht.

Bepaalde groepen mensen zijn vaak ondervertegenwoordigd in onderzoek. In opdracht van de Stadskamer van Gemeente Den Haag ontwikkelde theRevolution een methodiek om hen toch te bereiken. In een interactieve installatie ervaar je zelf de methode. De kern: kom achter je bureau vandaan.

De kracht van een tosti-ijzer – leer over je drempels heen stappen om élke doelgroep te bereiken

Iedereen die wel eens onderzoek doet, heeft er ervaring mee: de ‘moeilijk bereikbare doelgroep’. Mensen die bijvoorbeeld vanwege desinteresse of wantrouwen ondervertegenwoordigd zijn als respondenten.

Ook de Stadskamer van Gemeente Den Haag worstelde hiermee. De gemeente wil een ‘spiegel van de stad’ vormen, met kwalitatief en kwantitatief onderzoek waarin de Hagenaar centraal staat. Omdat ze beseft dat inzicht in de leefwereld en behoeften van haar inwoners cruciaal is voor mensgerichte dienstverlening. Maar wat als bepaalde groepen niet aan het onderzoek willen of kunnen meedoen? Dan is de spiegel van de stad incompleet.

Social service design-bureau theRevolution ontwikkelde een oplossing voor dit vraagstuk. In Foundation We Are vind je de installatie ‘Spiegel van de stad’. Ervaar de effectieve methodiek van theRevolution om ondervertegenwoordigde groepen tóch te betrekken bij onderzoek. Ontdek de kracht van een tosti-ijzer als gespreksstarter en leer hoe je de aandacht van jongeren trekt met een dilemmaspel.

En misschien wel het belangrijkst: in de installatie reflecteer je op je eigen rol als ambtenaar. Want is je doelgroep nou moeilijk bereikbaar, of ben jij dat zelf?

Over theRevolution

Bij theRevolution werken we met een ontwerpende aanpak aan maatschappelijke opgaven en sociale vraagstukken. We helpen publieke organisaties anders te kijken, te denken en te werken. Om echte connecties te maken en relaties te versterken. Samen met alle betrokkenen ontwerpen of verbeteren we publieke diensten, systemen en verhalen. Zo maken we verandering tastbaar. En bouwen we mee aan de maatschappij van morgen.