Op verschillende manieren blikken we een week lang terug op de bijdrage van het Practoraat Betekenisvolle Creativiteit aan de positionering van SintLucas als stuwende (maak)kracht in de âwaaier van Dijkgraafâ en de rol van ontwerpend onderzoek binnen creatief vakonderwijs (het mbo) in het bijzonder.
Fandom Betekenisvolle Creativiteit
âCreativiteit is een noodzaak. Als we samen de handen ineenslaan zou de som der delen, de creatieve industrie, als geen ander domein in staat moeten zijn om de complexe vraagstukken van deze tijd te adresseren, alternatieve scenarioâs voor de toekomst te creĂ«ren en maatschappelijke betekenis te genereren. Het mbo, de plek waar het ideĂ«le zich concretiseert, vormt de spil binnen dit âcreatieve consortiumââ, schreef ik op 10 juni 2020 net na het einde van de eerste âintelligenteâ lockdown in mijn sollicitatiebrief aan SintLucas.
4 Jaar later blikken we op multi-mediale wijze terug op de bijdrage van het Practoraat Betekenisvolle Creativiteit aan de positionering van SintLucas als stuwende (maak)kracht in de âwaaier van Dijkgraafâ en de rol van ontwerpend onderzoek binnen (ons) creatief vakonderwijs in het bijzonder.
75 Jaar toegepaste creativiteit
In 1948 werd de Stichting Roomskatholieke Schildersschool St. Lucas opgericht in Boxtel, geĂŻnitieerd door de Nederlandse Katholieke Bond van Schilderspatroons. Deze school startte met het geven van vakopleidingen zoals âreclameschilderenâ, voortbouwend op eerdere wintercursussen in het schildersvak verzorgd door lokale vakschilders. In 1954 kwam daar de Grafische School in Eindhoven bij, die zich concentreerde op technische vaardigheden in de grafische industrie zoals drukken en boekbinden. Sindsdien is er veel veranderd, maar niet alles⊠Hoe houdt SintLucas het onderwijs toekomstbestendig?
Practicum generale
° Workshop âmaken als didactisch principeâ
° Presentatie âHarmonizing Worldviewsâ @Impact of Applied Design Research (i.s.m. NADR)
° Kritische Reflectie Studio âNieuw Zwanenburgâ
° Tentoonstelling van ââs Werelds Meest Betekenisvolle Hoedâ
° Post Cast: Betekenisvol Practoraat
° Mini-Symposium âVisuele Geletterdheidâ (i.s.m. Pictorial Research Lab TU Delft/IDE en de Willem de Kooning Academy Rotterdam)
° Leesclub âOnze/Hullie Taalâ
° Disciplinaire Draaitafels
° Prarcade met Gelijke Kansspelen
° Presentatie âFandom Meaningful Creativity. Reflexive Thoughts of a Reflective Practor.â