MS.BIBIMCHILLIKAAS is een nieuwe blik op de toko als heterotopie, waar de realiteit samensmelt met nostalgie. Door het volgen van gegenereerde recepten en het maak-proces te documenteren, beleven de bezoekers een representatie van de ervaring van de Aziatische diaspora.
Waar gaat dit project over?
Dit project onderzoekt de heterotopische aspecten van Aziatische supermarkten. De producten in de Aziatische supermarkt kunnen vergeleken worden met een collectie van herinneringen en fantasieƫn van de Aziatische gemeenschap, die aangepast worden voor het Nederlandse oog. Een lange geschiedenis van immigratie heeft er toe geleid dat de hedendaagse Toko een opsomming van ingredienten uit ontelbare verschillende landen bezit.
Heterotopie
De betekenis van heterotopie is een plek, die bestaat uit een combinatie van tegenstrijdige elementen uit meerdere plekken en tijden. Aziatische supermarkten staan vol producten uit verschillende plekken, met oude en nieuwe verpakkingen, elk product met een eigen wereld en culturele betekenis er aan vast. De combinatie van al deze producten brengt ons naar een plek zonder vaste tijd, cultuur, plek, etc.
De installatie
Het project bestaat uit een stappenproces van winkelen, tot koken, uitgevoerd door de bezoeker. In de ruimte kiezen mensen een absurdistisch gerecht dat ze digitaal, met AI kunnen laten koken. Het gerecht wordt met AI ontwikkeld voor elke bezoeker, vervolgens krijgen de bezoekers een bonnetje met het recept om hem te maken. Na het recept zelf te maken en een video daar van in te sturen, zullen we deze delen op ons instagram account @ms.bibimchillikaas.