Zoeken

Sluit zoeken
Terug naar Programma

4D Printed Textiles:Fidgeting for Mental Wellbeing

Ontwerpen van Stressverlichtingstools voor het Dagelijks Leven

Dit project onderzoekt hoe 4D-geprinte textiel door aanraking stress kan verlichten. Deze dynamische materialen integreren naadloos in dagelijkse omgevingen en verbeteren emotioneel welzijn door interactieve, kalmerende ervaringen, ontwikkeld via hands-on experimenten en gebruikersgericht ontwerp.

Aanraking die Transformeert

Dit project herdefinieert de kracht van textiel door 4D-printing te gebruiken om stoffen te creëren die meer doen dan er goed uitzien – ze transformeren door aanraking en bieden een nieuwe manier om stress te verlichten en de geest te kalmeren. Door dynamische patronen in voor uitgerekte materialen te embedden, komen deze stoffen tot leven wanneer ze worden aangeraakt en veranderen ze van vorm als reactie op menselijk contact. Stel je een stof voor die met je meebeweegt, spanning verlicht door zachte, tactiele reacties – naadloos opgenomen in je dagelijks leven terwijl het in stilte werkt om je mentale welzijn te herstellen.

Deze stoffen zijn meer dan objecten; ze zijn ervaringen. Ontworpen om subtiel op te gaan in huizen, kantoren en openbare ruimtes, bieden ze een discrete maar krachtige vorm van stressverlichting. Stressverlichting hoeft niet langer zichtbaar te zijn; in plaats daarvan kan het verweven worden in onze omgeving om momenten van rust te creëren wanneer we die het meest nodig hebben. Hands-on experimenten hebben geleid tot ontdekkingen die zowel het ontwerp als het welzijn naar nieuwe grenzen duwen.

Over Ioana Maria Caramiciu

Ik ben een masterstudent Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit Eindhoven. Mijn werk richt zich op materiaalexploratie, met name 3D-printen op textiel, gecombineerd met een gebruikersgerichte aanpak en een sterke focus op ontwerpen voor welzijn. Mijn huidige project, ontwikkeld over twee semesters, is nu mijn afstudeerproject. Tijdens de Dutch Design Week zal ik gebruikerstests uitvoeren en feedback verzamelen om het ontwerp verder te verfijnen en de verdere ontwikkeling te sturen.