Polish Job 2.0 is een cross-sectionele tentoonstelling van Poolse designmerken voorbereid door het Łódź Design Festival. De presentatie is een aanleiding voor een analyse van de actuele Poolse markt en een overzicht van de meest interessante producten die zijn gehonoreerd in het must have-plebisciet
Pools ontwerp beoordelen
Polish Job 2.0 is een cross-sectionele tentoonstelling van projecten en uitvoeringen die het Poolse designmerk, de kenmerken en het unieke karakter ervan vertegenwoordigen, voorbereid door het Łódź Design Festival. De presentatie is een aanleiding voor een analyse van de actuele Poolse markt, een overzicht van de meest interessante producten en een manier om de criteria voor het herkennen van merkconsistentie vast te leggen. Tijdens de eerste aflevering van Polish Job op de Milan Design Week in 2014 waren er drie met elkaar verbonden thema's te zien: lokaliteit, nostalgie en innovatie, die kenmerkend zijn voor Pools design. Het huidige perspectief laat zien dat, naast het putten uit regionale motieven en bronnen, het spelen met en herwerken van ontwerpen uit het verleden of proberen te experimenteren en nieuwe oplossingen te creëren, Pools design ook wordt gekenmerkt door verantwoordelijkheid en inventiviteit. Poolse ontwerpers komen steeds vaker met meer efficiënte of ethische oplossingen, waarbij afval tot een minimum wordt beperkt of bestaande materialen op een creatieve manier worden hergebruikt tijdens de productie.
must have plebisciet hebben ontdekt Poolse markttrends
De must have verkiezing is een van de belangrijkste programma's van het Łódź Design Festival. Sinds 2011 volgt een raad van deskundigen de ontwikkelingen en innovaties op het gebied van Pools design en kent het 'must have'-kwaliteitslabel toe aan producten op de Poolse markt die innovatief en sociaal gevoelig zijn, met zorg voor hulpbronnen zijn gemaakt en met vindingrijkheid aandacht krijgen. De verkiezing inspireert ontwerpers om aan innovatieve oplossingen te werken en moedigt fabrikanten aan om te in design als een belangrijk element van hun marktstrategie te investeren.
Ondanks de grote diversiteit van het binnenlands design, zijn de belangrijkste waarden die ontwerpers en fabrikanten leiden gebaseerd op vijf elkaar aanvullende concepten: innovatie, verantwoordelijkheid, inventiviteit en lokaalheid alsook nostalgie. De collectie die voor de presentatie is geselecteerd, reflecteert op uitstekende wijze de hedendaagse aard van Pools design en de richtingen waarin het zich ontwikkelt, draagt de belofte in zich van voortdurende verbetering en een frisse visie op de dominante trends in internationaal design, terwijl traditie en de garantie van productkwaliteit worden verbonden.
Rondleiding
De tentoonstellingsbijeenkomst met rondleidingen vindt plaats op 20.10 (zon) om 12:00 uur.