De objecten en installaties in de Schnellens Fabriek positioneren zichzelf in verschillende relaties tot de menselijke ervaring. Ervaar een breed scala aan zintuiglijke interacties, van handgemaakt fysiek tot virtueel vergroot, en verken het scala aan mogelijke definities van tactiliteit.
BA + MA Jewellery
Wij begrijpen sieraden en alledaagse voorwerpen als de dynamische relatie tussen materiaal, vorm, lichaam en ruimte. We verkennen de kruispunten van materiaalontwikkeling, evoluerende definities van vakmanschap, oude en nieuwe tradities en verstoren veronderstelde regels, wat resulteert in werken die de grenzen van vooropgezette ideeën opzoeken en verleggen. In Vibrant Matter verkent Franziska Lyon de mogelijkheden en relaties buiten het menselijke, met een veelheid aan animismen. Op zoek naar een benadering tussen spel en werk stelt Vladimir König in Play Work Jewellery een kritiek op het kapitalistische voor. Mira Kim presenteert twee werken - Dimensions, waarin ze traditionele technieken voor het maken van sieraden combineert met 3D-printing direct in fijne metalen, en Traces, dat sieraadvormen onderzoekt in gelatine en agar agar gebaseerde bioplastics. Yasutaka Okamura vindt een nieuwe benadering van gebroken dingen met Kintsugi-Kai, terwijl Olga Struck werkt met het fragiele materiaal glas in sieraden - In Pursuit of Clarity. Met Twist onderzoekt Johanna Galefske de mogelijkheden van het winden van draad tot nieuwe vormen en effecten.
MADFM Design & Future Making
De kritische context van cultuur, maatschappij, industrie en milieusystemen is ons speelveld in dit multidisciplinaire masterprogramma. We onderzoeken zingeving en verkennen vragen, percepties en ideeën in een praktische ontwerpomgeving. We experimenteren op het snijvlak van analoog en digitaal maken, virtualiteit en materialiteit en artistieke en praktijkgebaseerde onderzoeksprocessen. We stellen bestaande technieken, processen en methodes in vraag en onderzoeken wat “maken” betekent in de context van mogelijke “toekomsten”. Met Sollbruchstellen onderzoekt Michaela Kraft vooraf bepaalde breekpunten en in hoeverre houdingen van individuen en generaties materialiseren in de duurzaamheid en kwetsbaarheid van dingen. Emma Popp gaat een directe interactie aan met het 3D kleiprintproces om nieuwe ontwerpmogelijkheden te vinden in samenwerking met de printer, wat zij Crafted Printing noemt. Mohsen Darvish heeft de term Intermomental bedacht en nodigt ons uit om het potentieel van de hartslag te ervaren voor onze eigen geïndividualiseerde perceptie van tijd. Felina Russ en Dorina Digan nodigen bezoekers van The Essence of Dots uit om de onbekende paden van een vreemdeling te bewandelen.