Zoeken

Sluit zoeken
DesignUnited.Expo Changing Gears

Stimulating Engagement for Neurodivergent Children and Their Therapist through a robotic ball

Fizzy Edu, assistent van therapeuten, speelkameraad voor kinderen!

Fizzy guiding the parkour in occupational theraphy

Het wordt vaak waargenomen dat in therapeutische activiteiten, het kind zich bezighoudt met activiteiten die gedreven worden door de extrinsieke doelen van de therapeut, waardoor de intrinsieke motivatie van kinderen ontbreekt.

De kloof tussen therapie en spel

Neurodivergente kinderen hebben vaak gespecialiseerd onderwijs nodig om hun unieke fysieke, sociale en cognitieve omstandigheden aan te pakken. De huidige hulpmiddelen in het speciaal onderwijs schieten soms tekort in het effectief betrekken van deze kinderen. Het project onderzoekt het potentieel van een robotbal, Fizzy genaamd, om deze kloof te overbruggen door therapeutische doelen af te stemmen op de intrinsieke motivaties van kinderen om te spelen. Door een boeiende en interactieve leeromgeving te creëren, wil Fizzy de therapeutische resultaten verbeteren en het algehele welzijn van neurodivergente kinderen in het speciaal onderwijs en daarbuiten vergroten.

De bemiddelende rol van Fizzy in therapeutische activiteiten

Het onderzoek laat zien hoe technologie, in het bijzonder de robotachtige bal Fizzy, therapeutische processen kan bemiddelen en verrijken, door de ontwikkeling van vaardigheden en betrokkenheid op fysiek, sociaal en cognitief gebied te bevorderen. Fizzy interageert met kinderen door middel van beweging, licht en geluid, waardoor een multisensorische ervaring ontstaat die de betrokkenheid bij verschillende activiteiten bevordert. Het onderzoek legt ook de complexe relaties bloot tussen de robot, het kind en de therapeut in verschillende activiteiten, gevormd door het dynamische samenspel van taken, spelletjes en betrokkenheid, en laat zien hoe Fizzy, als therapiehulpmiddel, het therapeutische proces bemiddelt en verrijkt met zijn gedrag. Fizzy fungeert als een dynamische deelnemer in de setting. Zijn aanwezigheid wordt bemiddeld door therapeuten, die soms activiteiten begeleiden, soms deel uitmaken van de activiteit en op andere momenten handelen als een sociale actor zoals een andere student.

De catalogus van waarden en Fizzy Edu als concept

De gedragsbibliotheek die tijdens het onderzoek werd ontwikkeld, legt vast hoe therapeuten Fizzy gebruikten in sociale, fysieke en cognitieve activiteiten en hoe kinderen ermee interageerden, wat waardevolle empirische gegevens oplevert voor toekomstige onderzoeken en het ontwerp van educatieve therapiehulpmiddelen. Het uiteindelijke ontwerpconcept, Fizzy EDU, is een uitgebreid servicesysteem dat bestaat uit een hub, bal, afstandsbediening en app, allemaal ontworpen om een breed scala aan therapeutische activiteiten te ondersteunen voor de uiteenlopende behoeften van neurodivergente kinderen. De elementen zijn afgestemd op belangrijke doelen en waarden die cruciaal zijn voor het verbeteren van therapeutische resultaten zoals betrokkenheid, ontwikkeling van vaardigheden en interventies op maat.

Over Kumsal Kurt

Kumsal Kurt is een interdisciplinair ontwerper met een industriële, service- en interactie-ontwerpachtergrond die plezier vindt in het snijvlak van ontwerptechnologie en welzijn, vooral voor kwetsbare groepen, zoals kinderen.

Fizzy Edu Network of Devices

Values Fizzy enables

Relationships between actors

Partners