BRIGHT is een coöperatieve game, ontwikkeld voor zowel visueel beperkte als ziende spelers, waarbij inclusiviteit centraal staat door middel van boeiende gameplay en effectieve communicatie tussen spelers. Het spel overbrugt de kloof tussen entertainment en biedt een unieke ervaring.
Bright; Spelers samenbrengen
In onze samenleving is er een duidelijke kloof tussen visueel beperkte en ziende mensen, vooral op het gebied van entertainment. Dit geldt met name voor interactieve games, waar maar weinig opties toegankelijk zijn voor spelers met verschillende vaardigheden. Zelfs bij games die als inclusief worden gezien, lukt het vaak niet om voor iedereen een echt meeslepende ervaring te bieden.
BRIGHT is ontstaan uit het idee dat iedereen samen van games moet kunnen genieten, ongeacht hun visuele beperkingen. Het creëert een inclusieve omgeving waarin visueel beperkte en ziende spelers samenwerken en met elkaar in interactie gaan. Door de nadruk te leggen op communicatie en teamwork laat BRIGHT zien hoe games ontworpen kunnen worden om inclusiviteit te bevorderen, zonder concessies te doen aan de diepgang en spanning die ze onvergetelijk maken. Met zijn innovatieve benadering doorbreekt BRIGHT de conventies in de entertainmentindustrie en toont het aan dat games toegankelijker kunnen worden gemaakt. Dit project heeft als doel om de manier waarop games worden ontworpen te veranderen, met als uiteindelijke doel om ervaringen te creëren die spelers van alle niveaus en vaardigheden verwelkomen.
Met de visueel beperkten als belangrijkste doelgroep werd het ontwerp van BRIGHT zorgvuldig afgestemd op hun behoeften, zonder dit ten koste te laten gaan van de plezierfactor van het spel. Sterke kleuren en een hoog contrast werden gebruikt om de visuele herkenning te verbeteren, waardoor het voor spelers met een visuele beperking gemakkelijker werd om het spel te spelen. Daarnaast werden tastbare en hoorbare signalen geïntegreerd om een multisensorische ervaring te creëren die geschikt is voor alle deelnemers.
De kern van BRIGHT is communicatie. Spelers moeten samenwerken, vertrouwen op effectieve communicatie om uitdagingen op te lossen en daarbij een coöperatieve ervaring creëren voor zowel visueel als niet-visueel beperkte deelnemers. Deze focus op samenwerking overbrugt de kloof tussen het kunnen van verschillende deelnemers en verrijkt de speelervaring voor iedereen. Uiteindelijk vermaakt BRIGHT niet alleen, maar bevordert het ook begrip en empathie onder spelers, waardoor ze worden aangemoedigd om elkaars sterke punten en perspectieven te waarderen in een gedeelde game-ervaring.
Ontwerpen voor inclusiviteit
BRIGHT is meer dan alleen een spel, het is een beweging gericht op entertainment met inclusiviteit als doel. Door spelers met verschillende vaardigheden samen te brengen, brengt BRIGHT belangrijke gesprekken op gang over toegankelijkheid in de game-industrie. BRIGHT promoot inclusiviteit door barrières te minderen en gelijke kansen te bieden aan een brede groep aan deelnemers. Door gedeelde interactie brengt BRIGHT diverse gemeenschappen samen, wat samenwerking en verbinding stimuleert.