Zoeken

Sluit zoeken
Terug naar Archief DDW25

Let the Monster Speak

ā€œLet the Monster Speakā€ is een interactief, op AI gebaseerd educatief spel voor gezinnen. Het creĆ«ert een ruimte waarin ouders en kinderen samen complexe maatschappelijke kwesties kunnen verkennen via het verbeeldende perspectief van monsternarratieven.

Monsternarratieven

Het narratief van dit project is gebaseerd op onderzoek naar hoe monsters worden gecreƫerd en waarom mensen behoefte hebben aan monsterverhalen. Het ontvouwt zich via vier afzonderlijke verhaallijnen, elk gecentreerd rond een specifiek type monster:

Zondebok: monsters die zijn uitgevonden om fouten te verbergen
Spiegel: monsters die worden gebruikt om te bepalen en te versterken wat als ā€œmenselijkā€ wordt beschouwd
Mascotte: monsters die worden uitgebuit voor economische of symbolische waarde
Heldenmaker: monsters die bestaan om helden te creƫren

Elke verhaallijn correspondeert met kritische sociale thema’s zoals het creĆ«ren van geruchten, discriminatie en hiĆ«rarchie, mediabeĆÆnvloeding en post-humanistische perspectieven.

In deze tentoonstelling staat het Mascotte-verhaal centraal. Het onderzoekt hoe mediabeĆÆnvloeding functioneert binnen de commercialisering van monsters. Het doel is om deze abstracte ideeĆ«n toegankelijk en bespreekbaar te maken, vooral voor jongere doelgroepen. Bezoekers worden uitgenodigd om het verhaal mede vorm te geven door het ā€œmonsterā€ te laten spreken, waardoor de verborgen waarheden worden onthuld die we vaak achter fantasie verbergen.

AI-narratieve auteursbenadering

Het narratief wordt gegenereerd door een op maat gemaakt Large Language Model, en het auteursproces maakt gebruik van Orchid, een auteursbenadering ontwikkeld door Zhen Wu en haar onderzoeksteam, bestaande uit Serkan Kumyol, Shing Yin Wong en prof. Tristan Braud van de Division of Integrative Systems and Design aan de HKUST.

De auteursbenadering richt zich op drie aspecten:

Story graph: de algehele narratieve structuur, die de relaties organiseert tussen verschillende narratieve knooppunten en hun volgorde, wat de ontwikkeling van het verhaal stuurt.

In-node LLM-generatieregels voor elke narratieve fase (knooppunt), inclusief wereldinstellingen, personages, spelersinteracties en het gedrag van de verteller.

De voorwaarden voor het overschakelen tussen twee aangrenzende knooppunten.

Met ondersteuning van dit hulpmiddel worden deze elementen geĆÆntegreerd in het door het LLM aangestuurde narratieve algoritme, dat wordt gebruikt om dynamische verhalen te genereren op basis van de invoer van de speler.

Zie de gerelateerde onderzoekspublicatie: Orchid: A Creative Approach for Authoring LLM-Driven Interactive Narratives, in C&C ’25: https://dl.acm.org/doi/10.1145/3698061.3726906

Ervaringsverloop

In deze ervaring interageren spelers eerst online met een AI-narratief systeem dat unieke monsterverhalen en bijbehorende AR-monsterbeelden genereert. Na het kiezen van een thema worden ze begeleid in een co-creatief vertelproces met de AI, waarin ze reflecteren op sociale dynamieken, machtsstructuren en mediabeĆÆnvloeding.

Daarna ontvangen spelers een fysiek pakket dat hun digitale ervaring uitbreidt naar de echte wereld. Het pakket bevat een onderzoeksboekje, een speelbord dat overeenkomt met de gekozen verhaallijn, personagekaarten, een gepersonaliseerd verhaalboek dat online is gegenereerd, en 3D-monsterfiguren. Deze onderdelen nodigen gezinnen uit om hun eigen monsternarratief verder te verkennen en ermee te spelen op een tastbare en fantasierijke manier.

Play video
Play video

Over Xiaomin Fan and Zhen Wu

Xiaomin Fan is een multidisciplinaire ontwerper met een achtergrond in Narrative Environments. Ze onderzoekt hoe AI ingezet kan worden in narratief ontwerp om interactieve ervaringen te creƫren.

Zhen Wu (Yoyo) is een onderzoeker, ontwerper en interactieve kunstenaar met een interesse in speelse interactie, zintuiglijke interfaces en opkomende kunstvormen. Ze is promovendus aan de HKUST. Haar onderzoek richt zich op AI-ambiguĆÆteit en zintuiglijke curatie.

Experience Flow

Game Board

AI Narrative System

West area, Next Nature Museum, Noord Brabantlaan 1A , Map No. C1
Map wordt geladen...
Volledig rolstoel toegankelijk
Wifi beschikbaar
Toiletten aanwezig