Zoeken

Sluit zoeken
Red Box

Koekjesclub by Social label

Vrouwen uit diverse culturen op de vlucht ontmoeten elkaar elke week in het Social label Lab. Een samenwerking met AZC's en ontwerpers.

Koekjes Club Social label — © Rene van der Hulst

De Koekjesclub presenteert hun wereldkoekje op een installatie van verhalend servies en het nieuwe koekblik.

Social label > COOKIE (koekblik met recept)

ism chefkok Jamie Adelmeijer X vrouwen in AZC’s Den Bosch
Niet zomaar een koekje bij de koffie! Wekelijks komt de Koekjesclub samen in het Social label Lab in Den Bosch. Het gaat om laagdrempelige inloop voor uitwisseling tussen mensen vanuit een open blik naar andere culturen. Geuren en smaken herinneren aan thuis. Vrouwen uit alle werelddelen brachten o.l.v. chefkok Jamie Adelmeijer hun specerijen in, zoals mahleb dat veel in de keuken uit Midden Oosten (oa Syrie, Turkije, Iran) wordt gebruikt, merkén uit Chili, kurkuma en kardemom uit de Aziatische keuken (oa India en Bangladesh). Hieruit ontstond een wereldskoekje, mix van specerijen uit allerlei culturen wat smaakvol en eenvoudig met de hand overal te maken is. Tijdens DDW presenteren we Social label > COOKIE in een speciaal koekblik met grafisch ontwerp door studio Boot inclusief het recept om zelf aan de slag te gaan.

Social label > KOM (verhalend servies)
ism Edwin Vollebergh (studio Boot) x Cello zorg
Het bijzondere van >KOM is dat verschillende werelden bij elkaar komen: vanuit de ontwerper, mensen met beperkingen en psychische problemen. Keramiek is de drager, maar het gaat om de verhalen op het serviesgoed. Elk bord, elk kopje vertelt zijn eigen verhaal. In ogenschijnlijke schoonheid worden grappige, soms ook gruwelijke zaken en belangrijke thema’s aangesneden. Edwin ontwierp voor social label >KOM illustraties in tattoo stijl gebaseerd op de levensverhalen van de makers zelf. Elke keer komen er nieuwe verhalen bij.

Social label > WORKS (publication)

A book about designing labour & system change by Petra Janssen (studio Boot) x Simone Kramer (C-mone)
Het boek Social label Works zoomt in op een verfrissende design by doing-benadering. Behalve uitgebreide collectie- en foto-overzichten, lessen in socio economics, kwantitatieve en kwalitatieve impactmetingen, zijn er interviews met makers en designers en verslagen van lezingen en discussiepanels. Een aantal essays plaatst de ambities van Social label in een actuele, culturele, maatschappelijke en economische context. ‘Kan design de wereld redden?’ vroeg Social label aan journalist, schrijver Jordan Hruska (o.a. The NY Times en The Economist). In zijn hoopgevende antwoord introduceert hij het begrip ‘rethinking design’. ‘Het wordt tijd te pleiten voor een meer inclusieve wereldecomie. Arbeid is daarin het ijkpunt om onze ideeën over het milieu en over elkaar te hervormen. Laat dat nu net het vertrekpunt van Social label zijn. Published 2019

Over Social label socio economics

Ontwerpen op het snijvlak van design, maatschappij en economie. Social label ontwerpt arbeid en activiteiten voor gelijkheid, kansen en waardigheid via design en communicatie. Vanuit het Social Label Lab in Den Bosch bouwen Petra Janssen (Studio Boot) en Simone Kramer aan design met betekenis.

Social label KOM & COOKIE , storytelling tableware — © Rene van der Hulst

Social label COOKIE, Biscuit tin and recipe — © Rene van der Hulst