Zoeken

Sluit zoeken
Terug naar Programma
Een unieke culminatie van polyritmische mariene bioakoestiek en door mensen gegenereerd noise-landschap in de zee.

Interference 53°N,42°E

Start virtuele tour
Interactive A/V Installation

Interference 53°N,42°E is een onderzoekproject gericht op door mensen veroorzaakte onderwater geluidsoverlast in de Noordzee. Met drie iteraties (v1.0, v2.0 en v3.0) verkent het multimedia en multisensorische manieren om de chaotische onderwater sonische omgeving te onderzoeken en vertegenwoordigen.

v1.0 gebruikt scheepsvaartverkeer als metafoor om de vorming van de sonische omgeving te begrijpen. Het werk richt zich op scheepsgeluid, die direct overlapt met de frequentieband die veel zeedieren gebruiken voor communicatiesignalen. Op maat gemaakte software volgt het publiek en stelt op basis van hun positie opnieuw de beelden en geluiden samen. Elke bezoeker ervaart een zelfgemaakte noisescape.

v2.0 gebruikt de bewegingsdata van bezoekers om een 3D-geluidsveld te creëren op basis van sferische harmonische uitbreidingen van het veld. Het verweeft ruimte, geluid en beeld met elkaar om een belichaamd gevoel van de geluidsoverlast te laten ervaren. Deze iteratie is een coproductie van V2_Lab for Unstable Media.

v3.0 is een generatieve data-installatie en interactieve visualisatie die vertelt over het moment van geluidsgeneratie. De tool maakt gebruik van een bijna-realtime API-server die elke minuut wordt bijgewerkt met dynamische en statische gegevens van schepen, zoals coördinaten, koers en snelheid. Elke cyclus wordt geanalyseerd en vervolgens georganiseerd in groepen van schepen, weergegeven op de gegenereerde kaart op basis van geolocaties en gekleurd volgens geluidsimpact.

Zoals te zien in
Partners

Royal Academy of Arts, The Hague | Class of 2020

Sandipan Nath is een mediakunstenaar en industrieel ontwerper met een actieve interesse in interdisciplinair werk dat filosofische analyse verbindt met andere relevante disciplines en maatschappelijke uitdagingen. Hij is gepassioneerd door het idee van "onderdompeling" in media en gefascineerd door de beelden en bewegingen die uit data kunnen worden afgeleid.

Zijn onderzoek richt zich op verkenningen van alternatieve ecologieën en de decentralisatie van het menselijke subject in het centrum van