1+1 gratis! Zegels sparen en chocolade eieren bij de kassa. Slimme technieken waardoor we altijd met meer boodschappen thuiskomen dan gepland. Project Goedgrutter laat zien hoe supermarkten deze technieken kunnen inzetten om de consument te verleiden gezonde keuzes te maken. Niet meer, maar beter!
Van kruidenier naar grootgrutter
Zoân 50 jaar geleden maakte de laatste kruidenierswinkels plaats voor de supermarkten, ook wel âGrootgruttersâ genoemd (grutter = kruidenier). Waar de kruidenier een adviserende rol vervulde binnen het kleinschalige aanbod in levensmiddelen, richt de supermarkt zich op het grote en diverse aanbod. Het is de de plek geworden van groot en massa, de plek waar verleiding continu op de loer ligt.
We zijn door al deze verleidingen vaak niet meer in staat om weloverwogen keuzes te maken. Onze gezonde intenties verdwijnen na de toegangspoortjes als sneeuw voor de zon. We kiezen voor aantrekkelijke voeding, veelal voorverpakt, houdbaar of ongezond.
70% van alle voedingsmiddelen in een huishouden is afkomstig van de supermarkt
Met het groeiend aantal mensen met overgewicht en gezondheidsproblemen zouden we onszelf voorzichtig de vraag kunnen stellen of de consument de volledige verantwoording draagt voor zijn eigen overgewicht wanneer hij onbewust verleidt wordt.
Wij verwelkomen je graag bij Goedgrutter, de supermarkt die je verleidt om gezond te kopen.
Goedgrutter is een interactieve installatie waarbij de bezoeker met behulp van een handscanner informatie kan verzamelen in de supermarkt. In de installatie wordt zichtbaar hoe onder andere landscaping, nudging en impulsartikelen kunnen worden ingezet om de consument te verleiden tot gezonde keuzes. We redesignen bestaande technieken om deze in te zetten voor de gezondheid van de consument.
Bezoek onze pop-up supermarkt, laat je feedback achter op onze âvraag en aanbod-wandâ en draag bij aan onze design research!