Zoeken

Sluit zoeken
Terug naar Programma archief

(Archief) re_USED re_SATIN re_COLOUR

Dit project was onderdeel van DDW 2021
Damask old — © still Hoekman Brothers

In een breed samenwerkingsverband met een indrukwekkend aantal wetenschappers en vormgevers, onderzoekt het Zeeuws Museum de herkomst én toekomst van 18de en 19de eeuws gebrocheerde damast uit de eigen en andermans collecties.

Grondig onderzoek naar achtiende- en negentiende eeuwse damast

In een breed samenwerkingsverband met een indrukwekkend aantal wetenschappers en vormgevers, onderzoekt het Zeeuws Museum de herkomst én toekomst van 18de en 19de eeuws gebrocheerde damast uit de eigen en andermans collecties. Het textiel is vol toewijding in Norwich (GB) geweven, daarna door ondermeer de Zeeuwse man met liefde gedragen. Een laatste brandende vraag die nu gesteld wordt, betreft de diversiteit aan kleur: Welke verf- en beitsstoffen en nabehandelingen liggen ten grondslag aan dit glanzende, kleurrijke damast? Is groen wel groen of toch ooit blauw? Voor welke keuzes staan we als stof en jas opnieuw geproduceerd worden?
Remi Veldhoven, Hul le Kes, EE Exclusives-Van Engelen & Evers, Wolkat, Michael Nix, Art Proaño Gaibor / Rijkserfgoedlaboratorium , Loret Karman / De Amsterdamse Steek en Betty Stikkers tonen hun bevindingen en bedenkingen

Damask new, by Sjaak Hullekes — © still Hoekman brothers

Damask jacket collection Zeeuws Museum — © Ivo Wennekes