Zoeken

Sluit zoeken
Terug naar Programma archief

(Archief) ABN AMRO Gelijke Kansen Paviljoen

Ontdek het ABN AMRO Gelijke Kansen Paviljoen

Dit project was onderdeel van DDW 2021
ABN AMRO Gelijke Kansen Paviljoen — © Hannie Verhoeven

Tijdens Dutch Design Week 2021 vertellen maatschappelijk betrokken ontwerpers een verhaal dat hoognodig verteld moet worden. Het verhaal van een eerlijke samenleving, die kracht put uit diversiteit en niemand laat vallen. En van de weg daarnaartoe, want er moet nog veel gebeuren.

Diversiteit en inclusie gaan ons allemaal aan.

Iedereen is anders. Juist de verschillen maken dat je van elkaar kunt leren, dat je met elkaar in discussie gaat, en dat je samen tot iets beters komt dan alleen. Maar dan moet je elkaar wel de kans geven. ABN AMRO is hiervan overtuigd, en wil de transitie naar gelijke kansen versnellen door middel van sponsoring. Design is een geweldige manier om maatschappelijke thema’s op de kaart te zetten, daarom is ABN AMRO hoofdsponsor van Dutch Design Week.

Het is een uitgelezen kans: jonge, creatieve ontwerpers bieden een nieuw perspectief op uitdagingen in de samenleving. Samen bedenken we een oplossing, en versnellen we de transitie naar een wereld van gelijke kansen. Welke oplossingen de designers dit jaar hebben bedacht, is te zien op het ABN AMRO Gelijke Kansen Paviljoen op het Ketelhuis in Eindhoven.

Vier onderwerpen, vier ontwerpen

Design is een geweldige manier om maatschappelijke uitdagingen op een positieve manier aan te kaarten. Hoe doe je dat? Bijvoorbeeld met kaarten! Op één zijde van het paviljoen vind je ‘Ons ABN AMRO’ , een kaartspel ontworpen door Mies Loogman van Enlightens, in opdracht van de bank. Spelenderwijs word je je bewust van iets wat je normaal niet doorhebt: je kunt al mensen uitsluiten door hoe je praat en wat je doet. De tweede zijde gaat over iets anders waar je misschien niet snel bij stilstaat: de financiële ongelijkheid die ontstaat als vrouwen een kind krijgen. Wil je dat als jonge ouder voorkomen, dan moet je goede afspraken maken. Onderling, maar ook met je werkgever. De Bouw Box van studio (ink). helpt daarbij.

Het #WorkplacePride-bankje is het middelpunt van zijde drie van het ABN AMRO Gelijke Kansen Paviljoen. Ga er gerust op zitten, liefst in gezelschap. Je zult zien dat je dichter bij elkaar komt. En het is dé plek om te praten over acceptatie van LHBTI+ personen op de werkvloer.

Soms wordt je al buitengesloten voordat je bent aangenomen

Uitsluiting komt nog steeds veel voor, ook op het werk. Soms gebeurt dat al voordat je bent aangenomen: zijde vier is gewijd aan genderneutrale , inclusieve vacatureteksten . Uit onderzoek blijkt dat vacatureteksten, al dan niet onbewust, vaak worden toegeschreven naar mannelijke sollicitanten. Eén van de redenen dat er – ook bij ABN AMRO – nog te weinig vrouwen in topfuncties zitten. En dat terwijl een divers team juist zorgt voor betere resultaten.

Spectaculaire kubus
De vier zijden van het paviljoen hebben hun eigen verhaal, maar ze vormen toch één geheel. Letterlijk: ze komen samen bij de spectaculaire kubus in het midden. Elke zijde van de kubus heeft één onderwerp, dat je weer van drie verschillende kanten kunt bekijken. De lamellen langs de zijkant zorgen ervoor dat je steeds iets anders ziet: meerdere perspectieven op hetzelfde onderwerp. Je ervaart het paviljoen het beste als je er rustig omheen loopt. Of ga naar binnen, en lees over zes concepten binnen het programma Driving Dutch Design, stuk voor stuk bijdragen aan een inclusievere wereld. De hosts van ABN AMRO zijn er om je vragen te beantwoorden.