Zoeken

Sluit zoeken
Terug naar Programma

Sweetmeat

Eten of gegeten worden

Sweetmeat Still — © Bart Hess

Welkom in mijn arena. Een plek van zweet, druipend van het testosteron, aderen zichtbaar kloppend op de huid. Wordt het een zoete overwinning, of delven we het onderspit? Eten of gegeten worden.

Survival of the fittest

Zijn we getuige van een gevecht, of is dit eigenlijk een paringsdans tot het bittere eind. In de kracht van de aanraking ligt de winst verscholen. Lukt het om de ander te beroven van zijn energie? Hem kaal te plukken, of misschien zelfs leeg te eten?
Al duizenden jaren lang wordt de vechtende man verheerlijkt. Van esthetische afbeeldingen uit de tijd van de oude Grieken tot moderne series of games van nu. We hebben de vechtende man weten te verheffen tot icoon. Een viering van het mannelijk lichaam, maar tegelijkertijd een ode aan geweld. In deze dualiteit ligt voor mij een persoonlijke fascinatie.

Spelregels

In een ring van plexiglas en aluminium volgen we twee vechters in een fictief gevecht op leven en dood. Twee lijven die elkaar alle hoeken van de ring laten zien. De vechters krijgen elk 250 snoepjes op hun lichaam geplakt. Het doel van de sport is om al worstelend de ander te beroven van zijn snoepjes door ze van zijn lichaam te eten. Het aantal snoepjes dat op de beide lichamen aanwezig is wordt via een digitaal scorebord weergegeven. Degene die als eerste alle snoepjes van de ander heeft opgegeten is de winnaar van het gevecht.

Over Bart Hess

Bart Hess (1984) werkt aan de toekomst. Hij verbeeldt een andere wereld, een mogelijke wereld. Een wereld waarin de techniek lichaam en object laat versmelten. In het universum van Bart Hess trekken wij geen schoenen meer aan, maar zijn schoenen onderdeel van ons lichaam. ‘Kledingstukken' worden een tweede huid die leeft, ademt, groeit en vervormt.
Sweetmeat Logo — © Bart Hess
Canal area, Bart Hess, Gasfabriek 18 , Map No. F10
Map wordt geladen...
Rolstoel toegankelijk
Honden toegestaan
Visitor mode