Zoeken

Sluit zoeken
Terug naar Programma archief

(Archief) Momi

Denken met je lichaam

Dit project was onderdeel van DDW 2022
Product Image

Momi is een combinatie van een licht installatie en beweeg kleed die kinderen in lesruimtes stimuleert om te denken en leren door middel van hun lichaam.

Gebruik je hersenen

Onze cultuur leert ons dat ons brein de enige plek in ons lichaam is voor denken en voelen, een geisoleerd orgaan. Mijn observaties als een danser hebben mij geleerd dat ons lichaam bijdraagt aan onze intelligentie. Bewegen draagt bij aan de manier hoe we denken. En gedachten informeren onze acties. Hoe kunnen we ons lichaam een onderdeel maken in het ontwerp van objecten, gebouwen en steden?

Toen ik begin om deze vraag te beantwoorden, realiseerde ik me dat dit probleem begint op vroeg leeftijd, en door de manier waarop we les gegeven worden. We worden geacht stil te zitten en geduldig aan een bureau te werken. Volgens de New York Department of Education, minder dan een kwart van alle kinderen tussen de leeftijd van 6 tot 17 jaar, heeft meer dan 60 minuten aan fysieke activeit per dag.

Momi herintrepreteert het klas lokaal

Momi brengt elementen van licht, geluid en schaduw spel in bestaande klas lokalen, waarmee kinderen van 6 tot 12 jaar gestimuleerd worden om te denken met hun lichaam. Deze interactieve lesmiddelen kunnen door docenten gebruikt worden om 'embodied lesson plans' te ontwikkelen voor tijdens of tussen de lessen in. Gebruik makend van participatie, interviews, workshops en ethnografische studies, een flexibele ontwerp oplossing op een raakvlak van dans en pedagogie.

De interactieve licht installatie gebruik techniek uit de theater wereld en kan van kleur veranderen in reactie op tap bewegingen op de lamp. Kinderen kunnen de lamp gebruiken als instrument, voor schaduw spel, of als zitje. Het modulaire kleed functioneert als podium, waar kinderen kunnen reageren op de lichten en geluiden van de lamp. Kleur en textuur op het kleed helpen de kinderen verder om te bewegen.

Gebruik je lichaam

Momi was ontwikkelt in samenwerking met leraren van de P.S 270 Johann Dekalb School in Brooklyn, New York, en is ontworpen om sociaal-emotioneel welzijn en persoonlijke ontwikkeling te stimuleren. Momi daagt traditionele lesmethoden uit door een brede ontwikkeling van kinderen voorop te stellen. Gebruik makend van nieuwe interdisciplinaire methodes die samenwerking en bewegen centraal stelt in het ontwerp process, dit project ontwikkelt een lichamelijk taal voor dynamisch stedelijk ontwerp. Momi is het begin van een nieuwe aanpak voor interactie met onze omgeving gebaseerd om nieuwe relatie met ons lichaam.

Play video

Momi in a classroom

Children interacting with the prototypes

Interaction design

Prototyping and User testing