Zoeken

Sluit zoeken
Terug naar Programma archief

(Archief) MATERIAL PROFANATION

Dit project was onderdeel van DDW 2022

Ons ecosysteem beschouwt ons als fulltime taxateurs, die elke actie ondernemen om waarde af te leiden van objecten waarmee we ons bezighouden. Materiële ontheiliging is een reeks verhalen die deze beoordelingen volgen en de resultaten van mogelijke verschillen onderzoeken.

ER IS EEN HAAN IN EEN AUTOBANDEN WINKEL IN ZUID-TEXAS. HOE IS HET ER KOMEN?

Inherent aan deze tentoonstelling is de wens om afstand te nemen van het traditionele programma dat Dutch Design Week en andere grote designexposities volgen. Waar objecten en onderzoek grotendeels worden getoond in een van een handvol formaten - grote tentoonstellingen in beursstijl, in de studio's die ze hebben gemaakt of op zichzelf in een white cube-formaat. In beide gevallen worden objecten en materialiteit grotendeels uit elke context verwijderd en wordt het publiek gedwongen te vertrouwen op de verhalen die ze gebruiken om de wereld buiten deze designtentoonstellingen te navigeren, waardoor een zeer beperkte capaciteit ontstaat waarin objecten kunnen worden geïnterpreteerd.

MATERIAAL PROFANATIE vindt plaats in een oude autogarage en de verhalen die we hebben gebouwd beginnen met de materialen die in de ruimte zijn gevonden en daaraan teruggeven, waarbij de carrosseriewinkel vele malen opnieuw wordt voorgesteld als een plaats gebouwd door en voor een geschiedenis bevolkt door iemand of iets dat nooit heeft bestaan.

WAAROM VERWACHT IK HEEL VEEL GEBRUIKTE TREINKAARTJES IN DE Vuilnisbakken BUITEN STATIONS?

Geboren uit onze constante waardering zijn verhalen die absoluut van aard zijn. In het geval van het treinkaartje is dat de reden waarom er zoveel worden uitgegeven, gebruikt en onmiddellijk weggegooid - er is een strikt begrip van waar het gebruik begint en eindigt. In religieuze termen gezien kan dit worden gezien als een wijding van objecten en materialen. Met een absoluut doel worden ze verwijderd uit de sfeer van onvoorwaardelijk gebruik.

De verhalen in Materiële ontheiliging komen voort uit een interesse om naar deze geschiedenis te kijken door de lens van negativiteit: hun afstamming volgen en articuleren waar dingen anders hadden kunnen aflopen. De kern van deze ontwarring van de geschiedenis is een verlangen om materialiteit te ontheiligen, hun ontheiliging door vroegere mensen aan het licht te brengen en ze terug te geven aan het vrije gebruik van individuen.

NACHT EVENEMENT

Er wordt te veel kleding geproduceerd om een consument tevreden te stellen die te veel wil. 'RUNWAY' wil een projectie van de mode-industrie als geheel laten zien: om ons standpunt over het alledaagse consumentisme en gewone gebeurtenissen te delen door een vervormde lens. In dit tijdperk van interconnectiviteit zien we nu meer dan ooit hoe belangrijk het voor ontwerpers is om dit probleem onder de aandacht te brengen.

Begrijpen wat onze rol in dit geheel speelt. Definiëren en herdefiniëren wat het betekent om een ‘modeshow’ te creëren.