Mediaorganisatie VPRO heeft een lange traditie in uitgesproken vormgeving en borduurt daarop voort door kunstenaars de ruimte te geven hun visie op de VPRO in autonoom werk te vatten. Tijdens de Dutch Design Week zijn de werken die in programma’s zijn verwerkt met toelichting van de makers te zien.
Vrije kunst op televisie
Elk televisieprogramma van de publieke omroep wordt omlijst door een ident: korte clips voor en na een programma die zorgen voor herkenbaarheid van de afzender. De VPRO heeft deze ruimte vergeven aan kunstenaars voor hun persoonlijke interpretatie.
De VPRO nodigde zowel bekende als opkomende kunstenaars uit die actief zijn in verschillende disciplines, van beeldende kunst, streetart en vormgeving tot animatie, mode en fotografie. Inmiddels zijn de werken van multimediakunstenaar Shertise Solano, vormgever Jaap Drupsteen, beeldend kunstenaar Streetart Frankey en illustrator Aisha Madu te zien.
De VPRO geeft komende jaren meer Nederlandse kunstenaars de ruimte dit canvas te gebruiken. Met hun persoonlijke visie en smaak prikkelen zij hiermee de kijkers in hun eigen verwondering en interpretatie. Wanneer de VPRO, over vier jaar in 2026 honderdjaar bestaat, levert dit een staalkaart van Nederlandse kunst op.
Tijdens DDW zijn naast de eerste vier idents drie nieuwe werken te zien met toelichting van de kunstenaars. Animatiecollectief Job, Joris & Marieke, beeldend kunstenaar Annegien Schilling en textiel kunstenaar Claudy Jongstra presenteren hun nieuwe werk.