Zoeken

Sluit zoeken
Terug naar Programma archief

(Archief) #Bangladesh @DDW 2022

In een zich snel ontwikkelend Bangladesh zoekt een nieuwe generatie naar samenwerking in design en innovatie om 'uitdagingen' om te zetten in 'kansen'

Dit project was onderdeel van DDW 2022

In het jaar waarin Bangladesh en Nederland 50 jaar diplomatieke betrekkingen en de onafhankelijkheid van Bangladesh vieren, presenteert de Ambassade van Bangladesh in Nederland de creatieve en ondernemende kant van #Bangladesh op de DDW2022. Sluit je aan als jij open staat voor samenwerking met ons!

Economisch succesverhaal

Bangladesh is de op een na grootste economie in Zuid-Azië, nummer 39 in de wereld. Met een bevolking van meer dan 170 miljoen is Bangladesh het zevende dichtst bevolkte land ter wereld. 30+ miljoen van de bevolking is midden- en welvarende klasse. Meer dan de helft van de bevolking is jeugd. De huidige economische groeiprognoses laten zien dat de middenklasse van Bangladesh snel groeit, waardoor de binnenlandse markt een boost krijgt.

Bangladesh kent een groeiende groep ondernemers die verbonden zijn met wereldwijde markten. Naast de bekende textiel- en kledingsector groeit de ICT-sector snel en ontstaan er nieuwe innovatieve sectoren zoals automotive en elektronica. Deze worden ook ondersteund door beleid van de regering van Bangladesh, zoals Digital Bangladesh en Vision Bangladesh 2041.

Bangladesh & Nederland

Dit jaar vieren Bangladesh en Nederland 50 jaar diplomatieke betrekkingen. Beide landen werken al langer op veel gebieden samen, o.a. water, klimaatverandering, rivierdelta, landbouw, gezondheidszorg, verstedelijking, etc.

In de afgelopen decennia hebben wederzijdse vriendschap en begrip tussen de twee volkeren een basis gecreëerd voor ondernemers om kansen te benutten in handels- en investeringsgerichte samenwerking. Zowel Nederlandse als Bengaalse bedrijven zoeken in toenemende mate naar samenwerking op het gebied van technologie, design en innovatie.

Het hedendaagse verhaal van Bangladesh is anders dan het beeld dat wij hier vaak hebben in Nederland. Een verhaal dat voort komt uit ondernemingszin, creativiteit en vaardigheden van gewone mensen, als onderdeel van hun cultuur en erfgoed. Hun creatieve vakmanschap komt tot uiting in traditionele en creatieve industrieën en groeiend ondernemerschap in startups en MKB.

Bengaals ondernemersschap van mensen is doordrenkt met gaven van de natuur, zoals bijvoorbeeld jutevezel en de rijke biodiversiteit. Dat komt bij uitstek tot uiting in nieuwe materialen en oplossingen die Bangladesh te bieden heeft.

Uitnodiging tot samenwerking

Bangladesh en zijn ondernemers presenteren zich dit jaar graag op de Dutch Design Week 2022. Zij delen hun verhalen en nodigen je uit om design-gerichte samenwerking te verkennen rond een breed scala aan onderwerpen zoals materialen, productie, innovatie, duurzaamheid, materialen, urbanisatie, social design, enz.

PROGRAMMA:

09.30 Inloop
10.00 Welkom in Brainport Eindhoven
Joost Helms, Co-founder/Director Eindhoven International project Office
10.15 Opening - "Introducing Bangladesh, a country of opportunities"
H.E. M Riaz Hamidullah, Ambassador of Bangladesh to The Netherlands
10.35 Keynote - "Unleashing the power of design in the international context"
Hans Robertus, Design Expert, Lecturer (former Philips Design, DDW)
11.35 Introduction - Bangladeshi entrepreneurs
12.05 Netwerklunch en matchmaking
13.15 "Brainport Innovation ecosystem: Lessons for and from the world"
Joost Helms (EIPO)
14.00 Potential for Bangladesh - Netherlands collaboration
15.30 Signing ceremony
16.00 Closing remarks
16.10 Netwerkborrel - drinks & bites
18.00 Einde

MELD JE VANDAAG NOG AAN!

Play video