Dit project onderzoekt hoe mensen in de toekomst zullen reageren op gekweekte vleesproducten door een reeks fictieve gekweekte vleesproducten te introduceren via TikTok. De ontworpen TikTok-video's kijken naar welke debatten, dialogen en publieke discours en context er zullen plaatsvinden en ontstaa
Achtergronden
De schappen in de supermarkt liggen vol met plantaardig vlees. Gekweekt vlees ligt in het verschiet. Mensen beschrijven de plantaardige vleesalternatieven die ze eten op een spectrum dat wordt verdeeld tussen planten en vlees op basis van hun gelijkenis met vlees. Mensen delen hun plantaardige voedselreviews overal en altijd op TikTok. Deze bevindingen maken me nieuwsgierig naar hoe mensen in de toekomst zullen reageren op gekweekte vleesproducten. Welke debatten en dialogen, en openbaar discours en context zullen er plaatsvinden rond in het laboratorium gekweekt vlees? Hoe verandert in-vitro biotech het dagelijks leven en de eetcultuur van mensen?
Het onwerkelijke echt maken & de toekomst uitnodigen tot nu
Om het onwerkelijke echt te maken, verzon ik een fictief biotechbedrijf genaamd "Plant+ Meat-" en ontwikkelde ik de merkidentiteit. Ik ontwierp ook een aantal discursieve rekwisieten. Er zijn leveringsdozen en drie fictieve producten van gekweekt vlees, Broccopork, Mushchicken en Peaf, inclusief vleesmodellen en relevante productverpakkingen. Om de toekomst naar het nu uit te nodigen, heb ik een TikTok-account opgezet met de naam Meaty Auntie en een serie korte video's gemaakt om drie toekomstige hybride vlezige planten, zoals hierboven genoemd, aan het publiek voor te stellen om discussie en dialoog over in-vitro-vlees uit te lokken en feedback van mensen te verzamelen.
Waarom Broccopork, Mushchicken en Peaf?
De hybride vleesplant, die is ontwikkeld in samenwerking met de startup Hoxton Farms voor cellulaire landbouw, is een potentiële categorie van gekweekte vleesproducten in de toekomst, die is ontworpen op basis van de plausibiliteit van de huidige tissue engineering. Het oppervlak van planten werkt als steiger en vleesweefselcellen worden langs deze structuren gekweekt. Klanten kunnen dus gemakkelijk het bestaan van zowel vlees als planten vastleggen. De cognitieve controverse en visuele inconsistentie stimuleren de botsing van verschillende discussies en dialogen over vlees, laboratoriumvlees, plantaardig vlees en planten.
Tot nu toe zijn de ontworpen TikTok-video's bijna 3 miljoen keer bekeken en hebben ze duizenden reacties en volgers gekregen.
Hier is de link naar mijn TikTok-account en video's.
https://vm.tiktok.com/ZGJCnuG3q/