Hi Daria! Zou je in een paar zinnen kunnen omschrijven wie je bent, waar je vandaan komt en waarom je ontwerper bent geworden?
Ik ben Daria van Studio Mixtura. Ik noem mezelf een 'design alchemist' en werk al een aantal jaar aan duurzaam materiaalonderzoek. Ik ben geboren in Rusland en heb gestudeerd in Moskou, Wenen en Eindhoven. Na mijn uitwisselingssemester aan Design Academy Eindhoven besloot ik definitief naar Nederland te verhuizen om hier mijn ontwerpstudio (red. Studio Mixtura) te beginnen. Ik was onder de indruk van de Nederlandse benadering van design en de Nederlandse mentaliteit wat betreft onderzoek en de samenwerkingsverbanden.
Je gebruikte op Instagram #heyddw om ons alvast een kijkje in je nieuwe glazuurcollectie te geven. We werden heel enthousiast van de groeiende kristallen en de gepigmenteerde spiegels. Kan je ons wat meer vertellen over wat er nieuw is?
Ik vind het werken met afvalstoffen fascinerend. In deze 'sneak peek' zie je het glazuur dat ik heb gemaakt op basis van de afvalstromen van glas. Een kristal- en spiegeleffect in glazuur is meestal heel precies en moeilijk om te bereiken. Ik was eigenlijk heel positief verrast dat het me lukte om recepten te maken waarbij de ingrediënten voor 80 procent uit gerecycled glas bestaan. Daarnaast gebruikte ik de fijne afvalpoeders die ontstaan door de winning van natuursteen. Geloof me, er is jaarlijks heel veel afval per groeve, dat gaat om tonnen en tonnen...
Op je website beschrijf je ontwerp als een 'krachtige behandelingmethode'. Hoe dat zo?
Ontwerp kan de normale gang van zaken opschudden. Het kan de samenleving van alle mogelijke kanten, en op alle mogelijke manieren naar een probleem laten kijken. Door middel van mijn projecten probeer ik mensen te laten zien hoeveel waarde en esthetiek er eigenlijk schuilgaat in minerale resten, en in afval in het algemeen. Het is gewoon een kwestie van hoe je er naar kijkt. In die zin is vormgeving een krachtige behandelmethode, door het goed te doen kan het duurzamer worden.
Wat is het meest bijzondere of opmerkelijke werk dat je ooit hebt gemaakt of ontworpen?
Aangezien mijn studio pas 4 jaar bestaat en al mijn projecten nog in ontwikkeling zijn, is het moeilijk om nu al over exceptioneel werk te spreken. Innovatie is nooit gemakkelijk en het duurt soms lang voordat het door de industrie wordt overgenomen. Ik denk dat de recente projecten FORZ®Glaze, een samenwerking met Renewi Mineralz, en Geo Slate, het meeste potentieel hebben.
Waar halen jullie je inspiratie vandaan?
Het is grappig om te zeggen, maar elke keer als ik een bedrijf of een fabriek bezoek, dan vraag ik of ze me de 'afvalcontainer' willen laten zien. Ik vind daar altijd verborgen schatten en vanuit die ontdekkingen komen weer veel vragen naar boven. Als je wat dieper graaft ontdek je de hele keten, inclusief de bijproducten (afval) die de aandacht van een ontwerper verdienen.
In verband met coronavirus gaan veel design events niet door en neemt het aantal opdrachten voor veel ontwerpers merkbaar af. Wat voor impact heeft het tot nu toe op jullie en hoe kijken jullie naar de toekomst?
Coronavirus heeft wel degelijk invloed gehad op mijn werk in de studio, maar ook op een positieve manier. Ik heb veel meer vrije tijd gekregen om na te denken over toekomstige projecten, om te vertragen, en om te zien wat me echt interesseert. Ik heb een aantal spontane experimenten gedaan waar ik meestal geen tijd voor heb. De kristalspiegels zijn een voorbeeld van zo'n experiment. Nu ga ik er zeker nog verder mee aan de slag, ook na de pandemie.
Waar ben je op dit moment mee bezig?
Op dit moment ben ik bezig met het Slot Lab, een project voor Slot Schaesberg waarvoor ik gevraagd ben een duurzaam alternatief te ontwerpen voor hun leistenen dakpannen. Ik verzamel alle gegevens in één onderzoeksboek, dat binnenkort ook online zal verschijnen. Daarnaast maak ik deel uit van het Yksi Expo team. Op dit moment werken we aan een interessante expositie, Rethinking Plastic, die op 2 september opent voor het publiek.
Vorig jaar werd mijn studio geselecteerd om een ontwerpvoorstel te ontwikkelen voor een circulair product vanuit een What if Lab met NS en Prorail. Mijn ontwerpvraag was: 'Wat als we de natuur kunnen controleren, op een positieve manier kunnen sturen?' Dat kan als we voor de stations een speciale omgeving kunnen creëren voor regionale planten en klimaatadaptieve systemen. Voor mijn voorstel heb ik gekeken naar de standaard betontegel van 30x30 cm die veel gebruikt wordt in de stations en omgeving. Het gebruik van beton is op zichzelf niet duurzaam, maar veel van deze tegels eindigen bij het afval. Ik stelde voor om de standaardtegel te herontwerpen, opnieuw te gebruiken, op te knappen, te hergebruiken of te recyclen, en deze in te passen in een nieuw duurzaam profiel dat meer ruimte zou geven aan de regionale biodiversiteit.
Het project omvat zeer uiteenlopende onderwerpen en ik ben op zoek naar mogelijke partners, biologen en landschapsarchitecten, om dit concept verder uit te werken.
Als jullie één iemand in de wereld zou kunnen kiezen om mee samen te werken (een ontwerper, politicus, kunstenaar, wetenschapper of iemand anders), wie zou dat zijn en waarom?
Onlangs kwam mijn droom uit. Ik heb altijd al willen samenwerken met een onderzoeksuniversiteit en ik had het geluk dat de TU Delft interesse toonde in mijn project Geo Slate. Ik denk dat het heel interessant is om een combinatie van wetenschappelijke en ontwerpbenaderingen te realiseren binnen het materiaalonderzoek. Hoewel we niet meteen kunnen beginnen, wordt het zeker een mooie uitdaging; hopelijk met veelbelovende resultaten!
Hebben jullie nog een nieuwtje om te delen met de DDW-community?
Als je een materiaalontwerper bent met een recent werk over plastic en de uitdagingen rond dit materiaal, dan is Rethinking Plastic op Yksi Expo misschien wel een goed platform om je werk te presenteren.
Hey ontwerper! Wil jij ook gefeatured worden op onze website? Gebruik #heyddw bij je Instagram posts en wie weet ben jij de volgende!