Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

DDW Trend: Keepin’ it real

18 October 2020

Iris-van-Wees app ©Iris van Wees
Nepnieuws. Deep fake. Augmented realities. Verkiezingen die worden gehackt, zo zeggen althans sommigen. Waarschijnlijk dezelfde mensen die een potentieel dodelijk virus waanzin vinden. De waarheid is maakbaar geworden. De grenzen tussen on- en offline morfen en een jonge ontwerpgeneratie beweegt zich vloeiend tussen beide werelden. Kijk alleen al hoeveel makkelijk de overstap werd gemaakt van een klassieke design week naar een digitaal evenement met virtuele rooms waarin ontwerpers hun werk kunnen presenteren.

Ambassadeur Sabine Marcelis werkt in haar nieuwe project Virtual Tactitality samen Dimenco, een Eindhovense tech-fabrikant voor een innovatieve manier van productpresentatie.  Met eye-tracking worden via de computercamera de oogbewegingen van de virtuele bezoeker van haar online-expo gevolgd. Schijnbaar automatisch wordt vervolgens ingezoomd op haar verfijnde objecten. Online wordt offline – en vice versa. Net zoals het werk van Post Neon, een ontwerpduo van Vito Boeckx en Jim Brady die zich met een 20-tal ontwerpers kunnen presenteren dankzij Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie, meervoudig is. Zij creëren digitale ervaringen en fysieke installaties, verkennen alternatieve realiteiten met fysieke en niet-fysieke ruimtes. Hun eigenzinnige werk is even enigmatisch als het klinkt. Om het concreet te maken: Jim Brady studeerde vorig jaar af aan Design Academy Eindhoven met Immersive Journalism, een fluïde verhaalvorm van journalistiek, augmenented reality en storytelling. Met Broeckx is hij nu verantwoordelijk voor het artwork voor het Nederlandse hiphopfenomeen Ronnie Flex. Van innovatieve factfinding naar de digitalisering van hiphop, een traditionele cultuur die juist is gefundeerd op ouderwetse skills als dj-en, graffiti en breakdansen. Van high naar low – en keepin’ it real.

Modeontwerper Iris van Wees, genomineerd voor een Dutch Design Award in de categorie Young Designer, maakt evenmin onderscheid tussen digitaal en analoog. In de speciaal ontwikkelde Iris-van-Wees app vind je kleding en accessoires die in de materiële wereld niet bestaan. Althans, niet letterlijk. Haar ontwerpen worden gedragen op sociale media of in games maar dragen ook bij aan de offline identiteit van de ‘drager’ van deze virtuele mode. Van Wees loopt hiermee voorop in de broodnodige transitie van een verkwistende en zichzelf vernietigende de mode-industrie naar een eigentijdse verbeelding van identiteit in alle domeinen van het leven. Waar begint de ene identiteit en eindigt de ander? Heel opvallend: met een visuele taal die teruggrijpt op de jaren tachtig. Oud én nieuw, ook dat.

Play video

De studenten van Design Academy Eindhoven weten – natúúrlijk – als geen ander hoe een brug te slaan tussen on- en offline. Letterlijk zelfs. Nele Hartman maakte als afstudeerproject Polarised Light, een prachtig wandpaneel waarin ze oude computerbeeldschermen heeft geplaatst die nu fungeren als optische lenzen. Op een analoge manier veranderen ze licht, kleur en vorm van de werkelijkheid. Deze escapistische fantasiewereld sluit naadloos aan bij de grauwe COVID-realiteit.

Nu we het dan toch hebben over de discrepantie tussen een echte en een zelfgeschapen realiteit, Leanne van Hees heeft voor haar afstuderen aan de Design Academy Eindhoven Modern Masters ontwikkeld. Inspelend op de selfie-cultuur kunnen bezoekers van het Rijksmuseum met deze installatie een zelfportret maken in de stijl van de bewonderde schilderijen. Jouw hoofd gezicht dat opeens tussen de Staalmeesters van Rembrandt staat. Van jezelf een kostbaar kunstwerk maken – waarom ook niet.

Ines alpha
© Manifestations

Het concept van individuele schoonheid staat immer al lang niet meer vast. De Spaanse kunstenaar/ontwerper Inez Alfa heeft een virtuele make-up ontwikkeld, waarmee ze vrijelijk fantaseert over hoe ver we kunnen gaan in het customizen van schoonheid. Want zeg nou zelf, waarom zou je een peperduur Chanel-truitje trui aandoen, als je ook een bloemengezicht kunt dragen? Het aanbrengen van deze facefilters kan bijvoorbeeld met Snapcamera.snapchat.com. Een overzicht van het werk van Inez Alfa is te zien bij (of in? ook die grens is namelijk vervaagd) het art& tech festival Manifestations.

Living alone (together)
© Hanneke Wetzer

Ontwerpers lopen voorop bij het aftasten van deze grenzen, zo hoort het ook. Maar niemand hoeft nog een brave volger te zijn. In Mu op Strijp-S staat deze hele week The Self Design Academy van Mieke Gerritzen. Geïnspireerd op de toenemende populariteit van de zelfhulpindustrie worden achttien creatieve strategieën en technieken van evenzoveel kunstenaars en ontwerpers getoond waarmee we onszelf kunnen ontwikkelen. Naom Youngrak Son heeft het facefilter Becoming Noam ontwikkeld, waar zij haar eigen gezicht over dat van anderen kan plaatsen. Zo kan zijn elke gewenste persoonlijkheid aannemen. Ga vooral vooral even rondlopen, The Self Design Academy is een welkome fysieke ervaring tussen alle schermtijd deze week. Maar vergeet ook niet weer in te loggen. Er is immers ook nog het Self Design Academy Share-program, met lezingen, presentaties en performances. Elke dag, tegelijkertijd in real life en op het internet.
 
Jeroen Junte, editor-in-chief DesignDigger.

Â