Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

Digital design voor een betere wereld

09 February 2021

SpazeBuzz VR ©MediaMonks
Dutch Design Week (DDW) 2020 speelde zich volledig online af. Hierdoor was het digitale aspect belangrijker dan ooit. Bert Hagendoorn vertelt hoe digitale technologieën volgens hem onze wereld (her)vormen.
Bert Hagendoorn
© Bert Hagendoorn

Bert Hagendoorn is een bekend gezicht in de wereld van Dutch design. Hij zit in de adviesraad van DDW en was jarenlang Dutch Design Awards jurylid voor de categorie Service & Systems (dit jaar omgedoopt tot Data & Interaction). Daarnaast is hij de oprichter en voorzitter van Dutch Digital Design, een collectief dat sinds een paar jaar nauw samenwerkt met DDW om de digitale kant van design content te optimaliseren.

"Wij zijn in 2014 begonnen met ons initiatief en inmiddels hebben we meer dan 30 partners, merken en digitale ontwerpbureaus", vertelt Bert. "Ons doel is het om het beste Dutch digital design te delen binnen Nederland en daarbuiten. Onze website is een platform voor apps, platforms, installaties, gekoppelde apparaten, webinhoud, AR, VR... In principe voor alles wat digitaal en interactief is. We stimuleren kennisuitwisseling en helpen mensen en bedrijven met elkaar in contact te komen."

Paneldiscussie over Adapted Realities

"Maar digitaal heeft ook voordelen", vervolgt hij. "Mensen kunnen je expositie bijvoorbeeld overal en op ieder moment bekijken." "Je kunt met behulp van afbeeldingen en animaties je ideeën tot leven brengen op een manier die in het echt onmogelijk is. En interessante discussies zijn natuurlijk ook nog steeds mogelijk, zoals de talk over adapted realities bijvoorbeeld, die Dutch Digital Design in het kader van DDW20 organiseerde."

Dit online event ging in op hoe digitaal ontwerp de wereld van morgen vormt. Er waren vier panelleden, ieder gespecialiseerd in een ander onderwerp: Harald Dunnink van Momkai (de toekomst van participatief ontwerpen), Michiel Knoppert van Dell (de toekomstige manier van werken), Luna Maurer van Studio Moniker (de toekomst van bewustzijn) en Jeroen van Eijk van Handmade (de toekomst van automative design).

Play video

Levendige en blijvende herinneringen

"Een online DDW is natuurlijk niet hetzelfde als de complete fysieke ervaring", zegt Bert. "Je kunt niet door de gebouwen en hallen vol met ontwerpen lopen, niet even een praatje met de mensen maken of de objecten aanraken... De herinnering is sterker en langduriger als je dingen in het echt beleeft, vergeleken met online ervaringen."

Om een idee te geven van de verschillende manieren waarop digital design kan bijdragen aan het creëren van adapted realities, selecteerde Bert drie Dutch Digital Design voorbeelden:

Play video

SpaceBuzz

"SpaceBuzz van MediaMonks is een goed voorbeeld van hoe de fysieke wereld met VR kan worden gecombineerd. Ze gebruikten een fysiek model van een raket en reisden daarmee door verschillende landen. De kinderen die dat ding op hun school zagen verschijnen, zullen dat nooit meer vergeten. En er was nog meer. Alle kinderen kregen van tevoren 'vliegles'. Vervolgens trokken ze hun astronautenpakken aan en stapten ze in de raket, waar ze met behulp van een VR-bril een ruimtereis maakten.

Ze konden allerlei natuurlijke wonderen van de aarde van bovenaf zien en kregen te horen wat de impact van de mens op onze planeet is. Bovendien konden ze ervaren hoe het is om van grote afstand op de aarde neer te kijken. Precies zoals echte ruimtevaarders konden ze naar beneden kijken en zien hoe klein het aandeel van de aarde binnen de kosmos is. Dit bekroonde educatieve programma gaat nog steeds bij de scholen langs.

e-bike
© VanMoof

Online presentatie van nieuwe e-bike

Bert zegt dat als er één project is dat duidelijk laat zien hoe creativiteit in het digitale domein je bedrijf kan helpen, dat deze presentatie van een nieuwe Van Moof e-bike is. De presentatie werd vorig jaar tijdens de eerste lockdown gelanceerd. Ontwerpstudio Resn, met kantoren in Nieuw Zeeland en Nederland, creëerde een live event met behulp van streaming, interactieve 3D, korte films en een live Q&A sessie.

Het was een enorm succes. Er werden binnen 24 uur 4.400 fietsen besteld en het product verkoopt twee keer zo goed als na eerdere presentaties. "Vooral in moeilijke tijden, als mensen niet bij elkaar kunnen komen, kan een goede digitale ervaring bedrijven echt helpen hun doelgroep te bereiken."

Play video

'Google Earth voor investeerders'

Datavisualisatie is ook zo'n gebied waarin adapted reality kan helpen om informatie over te brengen. Clever°Franke is gespecialiseerd in het verbinden van mensen aan data op een manier die waardevolle inzichten genereert, nieuwe perspectieven laat zien en tot slimme besluitvorming leidt.

"Ze hebben onlangs Globalance World, een soort Google Earth voor investeerders, gelanceerd", zegt hij. "Het stelt mensen in staat om duurzame investeringsbeslissingen te maken. Het omvat economische, sociale en milieu indicatoren en biedt een nieuw perspectief op de impact die investeringen op onze planeet hebben.

Pollutive ends
© Thijs Biersteker

Roken is slecht voor jou - en voor de planeet

De vele mogelijkheden van adapted realities zijn ook ook heel aantrekkelijk voor interactieve kunstenaars. Thijs Biersteker is een interactieve kunstenaar die ik al lang ken", zegt Bert. "Als het gaat om het combineren van digitale ontwerpen en kunst dan hoort Thijs bij de besten, net als Daan Roosegaarde bijvoorbeeld. Zo heeft hij een fascinerende interactieve installatie gemaakt die laat zien wat er met de natuur gebeurt als je één enkele sigarettenpeuk weggooit. Het is een geweldige manier om mensen bewuster te maken."

Waarde toevoegen

Adapted reality heeft duidelijk al invloed op ons leven en zal in de toekomst vast en zeker nog een grotere rol gaan spelen. Bert waarschuwt echter dat je het alleen moet gebruiken als het waarde toevoegt. "Het gaat niet om de nieuwe technologie, maar om hoe je het inzet om een probleem op te lossen, een ervaring boeiender te maken of je aan een nieuwe situatie aan te passen."

"Zoals bij corona bijvoorbeeld", zegt hij. "Er werken nu zo veel mensen thuis en iedereen doet alles digitaal. Dingen als 360° imaging, virtuele objecten, AR en VR kunnen die ervaringen verrijken. Door het digitale en het fysieke te combineren, krijgen we het beste van twee werelden. Ik zie daarin een grote rol voor Dutch design. Met onze ontwerpen creëren we bewustzijn, bieden we hoop, ontwikkelen we gedegen business cases en, het allerbelangrijkste, bedenken we oplossingen die de wereld beter maken. Digitaal design voor een betere wereld."