Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

Things that matter

21 June 2021

Life under lockdown - Eithne Nightingale
Het overkoepelende thema van Dutch Design Week 2021 (DDW21), The Greater Number, wordt ondersteund door 4 subthema’s. ‘Things that matter’ onderzoekt de relatie tussen mens en product, en het ontwerpen van waarde.

Op alle fronten zijn we als individuen bezig met duurzaamheid. We scheiden ons afval, recyclen, hergebruiken, vergroenen en ontspullen. Ook bij ontwerpers en producenten neemt de vraag naar verduurzaming toe, in materialen en in productieprocessen. De zoektocht naar verduurzaming gaat echter ook over de manier waarop we omgaan met producten. Dat onderzoekt DDW21 met subthema ‘Things that Matter’. Hierin staat de relatie tussen individu en product centraal. Hoe kunnen we die relatie herontwerpen en verduurzamen?

Meer weten?

Ontwerpers Nienke Hoogvliet, Antoine Peters en Ineke Hans vertellen hoe zij omgaan met de relatie tussen mens en product en het ontwerpen van waarde in hun werk.

Bekijk de video

Overconsumptie en uitputting van de aarde

De opkomst van massaproductie in de 20e eeuw heeft ervoor gezorgd dat de verbondenheid met onze spullen is veranderd. Veel producten zijn breed toegankelijk geworden. Steeds meer mensen hebben toegang tot steeds meer dingen. Helaas gaat die ontwikkeling naar méér hand in hand met goedkope materialen, vereenvoudigde maakprocessen en vaak slechte werkomstandigheden voor de makers.

Het huidige Westerse economische systeem stuurt vooral op de idealen van constante groei. Uit onderzoek blijkt dat koopdrift van consumenten de grootste oorzaak is van milieuvervuiling. Vervuiling van lucht, bodem en water is voor een derde toe te schrijven aan de productie en het gebruik van alledaagse producten. We produceren en consumeren erop los, met alle milieugevolgen van dien.

Weggooimentaliteit

Het gevolg is een daling in kwaliteit en een groeiende afvalberg. Als iets niet meer werkt, vervangen we het. Als iets niet meer nodig is, gooien we het weg. Repareren is vaak duurder dan nieuw kopen. Deze mentaliteit heeft de manier waarop we de producten en objecten waarderen en gebruiken drastisch veranderd.

Vanuit de consumptiemaatschappij worden we bovendien doorlopend aangespoord om onze wensen steeds opnieuw te vervullen. Dit maakt producten tot vluchtige en trendgevoelige objecten. Wat voor effect heeft deze ontwikkeling op de relatie tussen mens en product? Als er zoveel producten binnen ons bereik liggen, wat betekent dit dan voor onze afweging over wat waardevol is en wat niet?

Relatie tussen mens en product

Hoewel ontwerpers – de creatieve geesten achter productontwerp – voor een deel medeverantwoordelijk zijn voor dit probleem, spelen zij ook een cruciale rol in de zoektocht naar een oplossing. Er gaan steeds meer stemmen op om niet alleen duurzame producten te maken, maar om er ook op een duurzame manier mee om te gaan. Want als we meer om producten geven, ze beter begrijpen of er een persoonlijk verhaal bij hebben, dan gaan die producten er meer toe doen. Producten die ertoe doen, die koesteren we en gooien we minder snel weg.

Doe en praat mee tijdens DDW21

Aankomende DDW bieden we een podium aan ontwerpers en projecten die zich buigen over de relatie tussen individu en product. Hoe ontwerpen we producten die ertoe doen voor de individuele gebruiker? Waarin schuilt deze waarde? Vanuit het subthema ‘Things that Matter’ zetten we de verhalen achter producten centraal, onderzoeken we wat waarde geeft en hoe je dat ontwerpt.

Heb je werk dat aansluit op dit subthema en wil je deelnemen aan DDW21? Neem dan contact op met programmamanager Lisa Hardon.

The Greater Number: de zoektocht naar het betere aantal

Is de weg die we na de coronacrisis op willen gaan, dezelfde als die we de afgelopen decennia hebben bewandeld? Een vraag die veel mensen zich het afgelopen jaar stelden. Meer mensen vinden dit het moment voor een grote verandering en nieuw perspectief. Ze willen breken met de blinde focus op economische groei en zijn toe aan een aangepast systeem met meer focus op welzijn en geluk. Om de rol van ontwerpers te onderzoeken in de zoektocht naar dat nieuwe systeem, kiest Dutch Design Week (DDW) in 2021 voor het overkoepelende thema The Greater Number: de zoektocht naar het betere aantal. Met dit thema roept DDW op tot minder. En daar waar minder niet de beste oplossing is, naar méér maar beter. In 4 subthema’s verkennen we verschillende invalshoeken van deze zoektocht en we nodigen het ontwerpveld uit hierop te reflecteren met een deelname aan DDW21.