Gelijkwaardige samenleving
ABN AMRO is hoofdsponsor van Dutch Design Week. Dat biedt de kans om met een expositie in Eindhoven te staan, in samenwerking met maatschappelijk betrokken designers. Doel: laten zien hoeveel er met gelijke kansen te winnen valt.
Een gelijkwaardige samenleving levert meer en betere ideeën op. We voelen ons er veiliger en gelukkiger door. Diverse en inclusieve bedrijven zijn innovatiever en creatiever en maken zelfs meer winst, blijkt uit onderzoek. Als grote, maatschappelijk betrokken bank versnelt ABN AMRO door middel van sponsoring de transitie naar een gelijkwaardige samenleving. Maar we zijn er nog niet. Ook de bank zelf niet. Design kan helpen: ontwerpers denken niet alleen na over een mooie stoel of auto, maar ook over oplossingen die de maatschappij vooruit helpen. Hun ideeën zijn de basis van het ABN AMRO Gelijke Kansen Paviljoen.
Spelen met perspectieven
Wie tijdens Dutch Design Week tussen de meer dan honderd locaties heen en weer wandelt, zou zomaar een bijzondere kubus tegen kunnen komen. Dat is het middelpunt van het ABN AMRO Gelijke Kansen Paviljoen, bedoeld om jou met behulp van design een ander perspectief te geven. De vier zijden van de kubus laten steeds drie verschillende teksten zien. Er verschijnt steeds een ander verhaal: over het bespreken van uitsluiting, opkomen voor financiële zelfstandigheid, acceptatie van LHBTI+ personen en diversiteit op de werkvloer. Elke zijde verrast bezoekers met een eigen perspectief op het thema gelijkheid. En op de winst die daarmee te halen valt voor mens en maatschappij[1] .
Ontwerp voor gelijke kansen
Dutch Design Week is dé plek om bij te dragen aan een inhaalslag richting gelijke kansen. Jonge, gedreven en creatieve ontwerpers kunnen onderwerpen op de agenda zetten en discussies aanwakkeren. Dat gebeurt ook op het paviljoen, met het ontwerp van Mies Loogman van Enlightens. Mies bedacht een kaartspel, bedoeld om medewerkers van ABN AMRO gezamenlijk aan het denken te zetten over onbewuste uitsluiting in taal en gedrag. Een belangrijk startpunt voor een gesprek over diversiteit en inclusie binnen ABN AMRO, en nu ook voor bezoekers van Dutch Design Week.
Ook studio (ink). ontwierp in opdracht van ABN AMRO een concept om gelijke kansen te versnellen: de Bouw Box. Het doel? De transitie naar modern ouderschap versnellen, met een gezonde balans tussen werk en privé voor beide ouders. De box is ook een nudge vanuit de werkgever, bedoeld om de man zijn geboorteverlof op te laten nemen. Een belangrijke stap richting gelijke kansen.
Benieuwd naar de twee andere zijden van de kubus? Die gaan over diversiteit op de arbeidsmarkt en over acceptatie van LHBTI+ personen op het werk. Aan één kant leer je over inclusieve vacatureteksten, die zo geschreven zijn dat vrouwen er even vanzelfsprekend op kunnen en willen reageren als mannen. Aan de andere kant kun je op een speciaal bankje gaan zitten. Deel daar jouw ervaringen met uitsluiting - of juist acceptatie - van LHBTI+ personen op de werkvloer; het bankje is een aanzet om erover in gesprek te gaan.
Het ABN AMRO Gelijke Kansen Paviljoen is van 16 tot en met 24 oktober op het Ketelhuisplein in Eindhoven te vinden. Kom je ook kijken?