Zoeken

Sluit zoeken
Updates

Ontdek de zeven geselecteerde ontwerpers van het Secrid Talent Podium

17 October 2023

© Secrid Talent Podium - DDW22
In Dutch Design Foundation heeft Secrid een goede partner gevonden om de 'Industriële Evolutie’ mee aan te jagen. Het bedrijf van de bekende Cardwallets investeert in ontwerptalent door jaarlijks tijdens Dutch Design Week zeven talentvolle ontwerpers te zetten op het ‘Secrid Talent Podium’. Daarnaast ontvangen zij coaching en een geldbedrag. De bevlogen oprichters René van Geer en Marianne van Sasse van Ysselt geloven namelijk in ontwerp as a force of good. “Samen willen we een hoopvol beeld geven van vooruitgang en bouwen aan een beweging die de industrie helpt verschuiven van steeds méér produceren naar steeds beter.", zeggen ze.

René van Geer (Industrieel Ontwerp TU Delft), en Marianne van Sasse van Ysselt (Modevakschool en Charles Montagne) werkten decennialang voor talloze industriële opdrachtgevers en droomden ervan om zonder consessies te werken aan een eigen (consumenten)merk en missie. In 2009 richtten zij het familiebedrijf Secrid op. Met hun innovatie, de Cardwallet, veranderden ze de portemonneemarkt.

Van Geer en Van Sasse (en inmiddels ook hun in het bedrijf werkzame dochters Michelle en Daniëlle en zoon, Nando) hebben een missie: alle producten worden duurzaam ontworpen en de CO2-neutrale productie vindt bewust in Nederland plaats, waarbij wordt samengewerkt met sociale werkplaatsen. Sinds 2022  zijn ze ‘B Corp’gecertificeerd, wat wil zeggen dat het bedrijf een positieve verandering op sociaal en ecologisch gebied nastreeft door middel van ondernemerschap. Daarnaast hebben ze een unieke ontwerpfilosofie ontwikkeld met zeven principes voor holistisch ontwerp.

Secrid investeert 1% van de omzet in projecten die bijdragen aan hun missie: het aanjagen van de Industriële Evolutie. Het idee daarachter is helder: nieuw ontwikkelde producten moeten beter zijn dan vorige generaties. Want, sinds de industriële revolutie en de verhuizing van fabrieken naar lagelonenlanden, is massaproductie van goederen met een lage prijs en een korte levensduur de norm. Dat resulteert in maatschappelijke ongelijkheid, schaarste aan grondstoffen, milieuvervuiling, afnemende biodiversiteit en een klimaatcrisis. “De industrie kan niet worden gestopt, maar wel veranderd”, menen de oprichters van Secrid. “In die transitie zien wij een leidende rol voor ontwerpers.” De zeven geselecteerde ontwerpers die tijdens DDW op het Secrid Talent Podium staan, laten zien wat zij daarmee bedoelen.

Claybens | Emy Bensdorp

Zo heeft Emy Bensdorp een techniek ontwikkeld om PFAS-verontreinigde kleigrond te verwerken tot schone bakstenen. De zeer schadelijke én hardnekkige gifstof PFAS komt overal in Nederland in de bodem terecht en kan niet worden afgebroken. Bensdorp heeft een reinigingsmethode voor kleigrond gevonden: door de hoge stooktemperatuur in het bakproces breken de giftige chemicaliën af en ontstaat een product dat op grote schaal gebruikt kan worden voor het bouwen van huizen. 

René van Geer: “Het is bijzonder hoe deze jonge ontwerpster in de traditionele bouwindustrie zo’n mooi resultaat heeft gebracht. Om van idee tot een goedlopend productieproces en een haalbaar businessmodel te komen, was jarenlang doorzettingsvermogen nodig.” 

ClimaFibre | Jess Redgrave

Jess Redgrave bedacht met ClimaFibre een regenjas gemaakt van zonnebloemafval. Op lab-schaal lukt het haar al om de hele bloem te gebruiken voor hoogwaardig textiel, natuurlijke kleurstof en een vochtafstotende coating. ClimaFibre is een regeneratief alternatief voor katoen, dat weliswaar ook natuurlijk is, maar door de grote vraag in de mode-industrie een mono-gewas is geworden dat de bodem uitput, veel water nodig heeft en meestal in verre landen wordt geproduceerd met behulp van pesticiden. 

René van Geer: “Jess laat zien hoe natuurlijke en regeneratieve processen kunnen worden vertaald naar een beter product dat minder pesticiden en water verbruikt en landbouwgrond herstelt. Wij moedigen Jess aan om met haar passie verder te werken aan deze gamechanger in de mode-industrie.” 

Fungi Force | Frans van Rooijen

Ondernemer Frans van Rooijen en wetenschapper dr. Michael Sailer ontwikkelden Xyhlo Biofinish en Fungi Force, een circulaire beits op basis van schimmels en lijnolie. Deze natuurlijke grondstoffen dienen als milieuvriendelijk alternatief voor beits of verf van chemische stoffen, waardoor hout niet kan worden gerecycled en giftige stoffen in de natuur terechtkomen. De onschadelijke schimmels worden gevoed door lijnolie en zijn zo in staat om het hout te beschermen en zichzelf te herstellen. 

René van Geer: “Geen chemicaliën om te strijden tégen houtrot door schimmels, maar schimmels zelf inzetten voor de bescherming van hout. Het is een prachtig voorbeeld van een natuurlijk proces dat is vertaald naar een praktisch en circulair product dat na jarenlange ontwikkeling op de markt is gebracht.”

Solarix | Marloes van Heteren en Reiner Bosch

Reinier Bosch en Marloes van Heteren van Solarix maken esthetische zonnepanelen voor op gevels. Een onbenut oppervlak waar de zon op schijnt en dat extra stroom oplevert, naast zonnepanelen op daken. Zij brengen de bouwwereld samen met die van zonnepanelen. Hun designcollectie met bijzondere kleurentechnologie en een innovatief montagesysteem, dragen zijn bij aan duurzame én mooie steden. 

René van Geer: “Een sterk voorbeeld van de kracht van ontwerp: zonnepanelen die sieren in plaats van ontsieren. Traditionele panelen zijn beperkt tot daken, waardoor hoogbouw onmogelijk energieneutraal kan worden. Met verticaal geplaatste panelen bieden Reinier en Marloes een welkome aanvulling binnen de architectuur.”

Sumo Baby | Luisa Kahlfeldt

Luisa Kahlfeldt heeft met Sumo Baby een natuurlijke, herbruikbare en effectieve vervanger gevonden voor synthetische wegwerpluiers. Een product waarvan er alleen al in Duitsland 10 miljoen worden weggegooid en dat pas na 500 jaar wordt afgebroken. Luisa reduceert het gebruik van zo’n 5000 luiers tot 25 luiers die makkelijk te wassen zijn, aantrekkelijk ontworpen en beter voor babybillen. 

René van Geer: “Luisa lost een immense afvalstroom op en het aantrekkelijke ontwerp helpt om ouders mee te nemen in bewustwording en gedragsverandering. Bovendien is de totale investering voor deze herbruikbare luier lager dan voor wegwerpluiers.” 

Super Local | Luc van Hoeckel

Luc van Hoeckel, van Super Local, ontwerpt vanuit de lokale vraag designproducten in ontwikkelingslanden, in plaats van gedoneerde spullen die niet werken in de lokale context. Hij ontwerpt met materialen die lokaal voorhanden zijn, voor een doelgroep die vaak geen toegang heeft tot basisbenodigdheden en geeft lokale makers werk.

René van Geer: “Luc illustreert de kracht van ontwerp voor ontwikkelingslanden waar een overschot is aan afval en een tekort aan grondstoffen. Deze twee problemen lost hij op met zijn op maat gemaakte ontwerpen. Afval wordt circulair verwerkt, hij creëert werkgelegenheid en inkomen gecreëerd en producten blijven beter beschikbaar op de lokale markt.”  

Vorkoster | Kimia Amir-Moazami

De echte houdbaarheidsdatum van voedsel is vaak veel langer dan op de verpakking staat. Het gevolg is wereldwijd een enorme voedselverspilling. Kimia Amir-Moazmi werkt al twee jaar samen met Sany Chea (PhD-scheikundige) aan een product waarmee de consument zelf kan aflezen of voedsel nog veilig kan worden gegeten. Vorkoster (voorproever) is een deksel met een folie dat reageert op de pH-waarde van het bewaarde eten. Door van kleur te veranderen laat het zien of eiwithoudend voedsel nog eetbaar of bedorven is. 

René van Geer: “Een veelbelovende innovatieve oplossing die de theoretische houdbaarheidsdatum kan gaan vervangen. Door de voedselveiligheid live te meten, hoeven mensen geen goed voedsel weg te gooien. Wij helpen Kimia graag om consumenten alvast bewust te maken.”