Dutch Design Week (DDW) en World Design Event (WDE) kijken met meer dan 335.000 bezoekers terug op een succesvolle editie vol creatieve verbindingen, baanbrekend design en innovaties. Het evenement groeit met name kwalitatief; naast exposities was er veel ruimte voor inhoudelijke discussies en debat over het vormgeven van onze toekomst. Bedrijfsleven, professionals, overheden, media en ontwerpers wisten elkaar gedurende de week te vinden om ideeën uit te wisselen. De eerste editie van World Design Event kon tevens rekenen op enthousiaste reacties. Verder waren de internationale pers en professionals ruimer vertegenwoordigd dan ooit.
Creatieve kracht
Dankzij 2.600 (inter)nationale ontwerpers ontpopte Eindhoven zich de afgelopen week opnieuw als middelpunt van de creatieve industrie. In 610 exposities, presentaties, tours en activiteiten, verspreid over 110 locaties in de stad, werd niet alleen werk getoond van gerenommeerde ontwerpers en gevestigde labels, maar was ook veel ruimte voor jong talent en het experiment.
Martijn Paulen (directeur DDW): “Designers werken graag samen op zoek naar de randen van wat mogelijk is, ze stretchen. Eigenlijk zijn het allemaal wereldverbeteraars, professionele idealisten die proberen onze wereld een stukje vooruit te helpen. De wereld mooier, duurzamer, socialer, gezonder, misschien minder eenzaam en bijvoorbeeld praktischer te maken. Tijdens DDW manifesteren ze zich samen als een creatieve force of nature.”
Ook de ambassadeurs van DDW zijn uitgesproken in hun mening over de Week. Atelier NL: “Tijdens DDW komt de wereld even samen in Eindhoven en verbindt zich met het lokale van de stad. Ontwerpen is overal voelbaar en zichtbaar, iedereen kan het aanraken. Soms letterlijk, persoonlijk en intiem, op andere plekken groots en met behulp van de nieuwste technologie. We vinden dit mooi en belangrijk, het geeft ons de kans om allerlei dingen opnieuw te waarderen: de natuur, de stad, elkaar.”
Winy Maas: “Ik heb tijdens deze editie van DDW een ongelooflijk fascinerende energie ervaren. Het ambassadeurschap is iets dat niet afloopt aan het einde van de week, het is een verbinding voor langere tijd en schept verplichtingen. Ik krijg als ambassadeur huiswerk mee: de follow up naar designers, organisaties, ministeries en stichtingen, als vervolg op alle zaken die tijdens DDW zijn besproken. Ik heb er zin in.”
Marcus Fairs, oprichter en hoofdredacteur Dezeen: "Designers kunnen problemen identificeren en oplossen. Dutch Design Week is een soort laboratorium voor design dat de wereld misschien kan redden."
Thematische ontwikkelingen
Veel aandacht ging uit naar de invloed van digitalisering en robotisering van de samenleving (Frank Kolkman (Dutch Design Awards), Embassy of Health, Embassy of Robot Love, HUBOT, MU: Materialising the Internet), ambachten (Atelier NL, Crafts Council, Arita: New Radicals), sociaal-maatschappelijke vraagstukken en de circulaire economie (World Design Event, Dave Hakkens met Precious Plastic, Simon Dogger met The Emotion Whisperer en Miriam de Bruin voor HEMA design daten).
Nieuwe samenwerkingen
Opvallend was het grote aantal nieuwe samenwerkingen tussen ontwerpers, merken en labels. Daaronder projecten van IKEA en Piet Hein Eek, GreenPanel en Overtreders W, Low&Bonar en In4nite, Auping en RENS, KickStarter en voordekunst, Frame en Bijenkorf, Forbo, Baars & Bloemhoff (Transitions III), Vlisco en Modebelofte, Envisions en Finsa, Luxaflex en Dutch Invertuals, Textielmuseum en Studio Job, Volkskrant Design Tafel, New Horizon, Enexis, Smurfit Kappa met Dutch Design Awards en diverse What if labs met designers door FaberExposize, Solliance, NS, VNG en Dutch Design Foundation.
Onderwijs
Prominent was ook de rol van onderwijsinstellingen uit binnen- en buitenland, met het jaarlijkse afstudeerwerk van Design Academy en de Technische Universiteiten Eindhoven, Delft en Wageningen, maar ook presentaties van onder meer Willem de Kooning Academy, Product Design Arnhem ArtEZ, Koninklijke Academy voor Beeldende Kunst, ECAL/University of Art & Design Lausanne, Bauhaus Universität Weimar, Burg Giebichenstein University of Art & Design Halle, Kunstenaars-collectief 019 en LUCA School of Arts en Central Saint Martins.
World Design Event
Nieuw dit jaar was World Design Event, met een internationaal programma waarin oplossingen voor de toekomst van onze wereld centraal stonden. De eerste editie werd drukbezocht, onder andere door talks van ambassadeur Marcus Fairs (Talks: Good Design for a Bad World), presentaties van een nieuwe lichting jonge topontwerpers tijdens Antenna (in samenwerking met Design Indaba) en de zeven Embassies of the Future. Blikvanger en kloppend hart van WDE was het People’s Pavilion, een 100% circulair bouwwerk met een sterk inhoudelijk programma van meer dan 50 events.
DDW in hoogtepunten
Bezoekers, deelnemers en mediapartners waren dit jaar vooral te spreken over: (W)EGO, Embassy of Health en het nieuwe VPRO-televisieprogramma De toekomstbouwers. Andere (jaarlijkse) hoogtepunten waren: Design Academy Eindhoven, Dutch Design Awards, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie (In No Particular Order), Sectie C, Dutch Invertuals, Hardcore, Low & Bonar, Manifestations, Age of Wonderland, Brabant Living Lab, ABN AMRO (Driving Dutch Design en Hotspots), Modebelofte, Kazerne, BioArt Laboratories, Transnatural, Piet Hein Eek, Kiki & Joost, Van Abbemuseum: Beyond Generations, Fontys Trendtours, Yksi, TAC, Social Label, VPRO Medialab en de Volvo Design Rides.
DDW in cijfers
Bezoekers: 335.000
Designers: 2.600
Events: 610
Locaties: 110
Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Neem voor meer informatie contact op met Dutch Design Week (DDW) via Raffaela Vandermühlen, Head of Brand Strategy and PR Dutch Design Foundation, T: +31(0)40-296 11 50, E: raffaela@dutchdesignfoundation.com, www.ddw.nl
DDW in beeld
Op de website is een groot aantal beelden van DDW op hoge resolutie rechtenvrij beschikbaar voor niet-commerciële publicatiedoeleinden, mits voorzien van naamsvermelding van de fotograaf en Dutch Design Week 2017.
Dutch Design Foundation
Dutch Design Foundation (DDF) is optimistisch en gelooft in het probleemoplossende vermogen van designers om de wereld een betere plek te maken. DDF biedt designers daarom kansen, ondersteuning, publiciteit en een platform. DDF organiseert Dutch Design Week, World Design Event en de Dutch Design Awards en is tot ver buiten Nederland actief. Aan de hand van debatten, lezingen, tentoonstellingen en bijeenkomsten het hele jaar door biedt DDF een platform voor de beste en meest veelbelovende designers, om hun te helpen hun ideeën en werk te verspreiden. www.dutchdesignfoundation.com