Zoeken

Sluit zoeken
Pers Archief

Dutch Design Week werpt blik op de toekomst

24 September 2019

Dutch Design Week van 19 tot en met 27 oktober behandelt thema's die zowel gevarieerd als uitdagend en actueel zijn. De focus ligt zowel op het speculatieve idee als op het eindproduct, want uiteindelijk hebben alle grote uitvindingen, ontwerpen en technieken het levenslicht gezien als prototype.

Dit jaar is geen uitzondering, variërend van conceptuele, bijzondere en artistieke projecten (die de verbeelding prikkelen en leiden tot nieuwe ideeën, discussies en nieuw gedrag), tot producten en technieken die veel praktischer zijn (ontworpen voor het tijdperk waarin wij leven). Hieronder beschrijven we de eerste selectie thema's en projecten van DDW. In de aankomende weken volgen meer thema's, zoals oplossingen voor het plasticprobleem, bio design, gezondheid, privacy en identiteit...

Voedsel en duurzame landbouw

De fantastische en innovatieve wereld van voedseldesign staat centraal bij DDW 2019. Voedsel is zowel primair als verfijnd, gemanipuleerd als rauw, ontworpen door zowel de natuur als door de mens. Voedsel zal worden onderzocht als bestaansmiddel, als symbool voor sociale vormen van interactie en communicatie, en als iets dat in de huidige serieuze klimaat- en biodiversiteitscrisis op een andere wijze moet worden geteeld en geconsumeerd. Hieronder drie designers die met dit thema bezig zijn.

In Agri Meets Design komen ontwerpers, boeren, beleidsmakers en bedrijven samen om de ontwikkeling van een toekomstbestendig voedselsysteem te verkennen. Ook gaan zij aan de slag met de volgende vraag: Hoe kunnen ontwerpers bijdragen aan een nieuw, circulair agrarisch voedselsysteem in Nederland? Ben jij ontwerper, boer, beleidsmaker of voedselprofessional en wil je ons vergezellen op dit avontuur, kom dan langs bij de studio van Sectie-C.

KAIKU Living Colour is een systeem waarmee kleuren worden gemaakt van plantaardig afval. Dit is een duurzaam alternatief voor synthetische kleuren op basis van aardolie die zoveel ecologische verwoesting veroorzaken. Plantaardige tinten waren vroeger de norm, maar werden tijdens de industrialisatie al snel opzij geschoven. Hun comeback wordt echter tegengehouden door één probleem: schaalbaarheid. Kleurstofplanten nemen namelijk waardevolle landbouwgrond in. KAIKU stelt voor om afval van planten als levensvatbaar alternatief te gebruiken en transformeert het afval van alledaagse voedingsmiddelen zoals avocado’s, uien en granaatappels (planten die normaal gesproken worden achtergelaten om op een vuilstortplaats te rotten en schadelijk methaan uit te stoten) in pigmenten om mee te verven.

Een gegarandeerd hoogtepunt van dit thema is een zeer ervaringsgericht diner van de social designers Joes Janmaat en Manon Barendse uit Eindhoven met de titel 'Is het normaal dat?', dat speelt met de ongeschreven en steeds veranderende sociale regels voor liefde, relaties, intimiteit, genderidentiteit, lichaamsbeeld en reproductie. Deze positieve, intieme en sensorische ervaring geeft ruimte voor originele en prachtige gesprekken over seksualiteit, taboes, stereotypen en orgasmes.

Robotica en AI

Robots en AI zijn ontzagwekkende en angstaanjagende gebieden, die beloven de wereld voor altijd te veranderen. In de toekomst gaat de discussie niet zozeer over de technology maar vooral over de ethiek. Onze ontdekkingsreis naar dit thema zal je fascineren en inspireren. Hieronder delen we twee hoogtepunten.

Het Manifestations Festival bij DDW wil de menselijke kant van technologie laten zien. Curator Viola van Alphen 2019 heeft dit jaar kunstwerken van meer dan vijftig jonge kunstenaars en recent afgestudeerde kunstenaars geselecteerd die draaien om de spannende interactie tussen mensen en technologie. Het festival besteedt aandacht aan brede en actuele thema's zoals geopolitieke supermachten, lichaamsverbeteringen, robots, angst, hoop, massamedia, e-Fashion en het machogedrag versus het vrouwelijke. Een van de deelnemers is bijvoorbeeld Nick Ervinck, die met gefragmenteerde elementen van het verleden en toekomst cyborg sculpturen maakt.

Aiml is een van de dieren in de interactieve circusshow Cirque du Data, een project van RAUM en CLEVER FRANKE, en komt dit jaar voor het eerst op bezoek bij DDW. Aiml maakt tekeningen die laten zien hoe de omgeving haar stemming beïnvloedt. Het project wil laten zien hoe een machine inzicht kan krijgen in de stemming en gevoelens van mensen in de omgeving door AI en machine learning te gebruiken. Deze technieken worden tegenwoordig vooral ingezet door grote ondernemingen om een beter begrip van mensen te krijgen. Aiml onderzoekt hoe deze technieken op organische en heilzame wijze in de publieke ruimte kunnen worden geïntegreerd. CLEVERoFRANKE, het interactieve designbureau achter het project, won dit jaar de Dutch Design Award in de categorie Service & Systems.

Homo Sensorium door Baltan Laboratories onderzoekt het vervagen van de grenzen tussen synthetisch en organisch, gevoel en perceptie, mens en machine. Door ons te richten op zintuiglijke waarneming komen we dichter bij de essentie van wat het betekent om mens te zijn. Tegelijkertijd onderzoeken we de toekomst van ons door technologie tot stand gebrachte lichaam. Dompel jezelf onder in een multisensorische rondleiding door het industriële erfgoed van Strijp-S; trouw op proef tijdens een hightech trouwritueel, of maak je eigen 3D-trouwringen in het Brainwave Wedding Lab. Laat je verrassen door deze en andere zintuiglijke ervaringen.

Technologie & poëzie

Technologie hoeft niet altijd eng of afstandelijk te zijn, het kan ook poëtisch en mooi zijn, zoals in het geval van de volgende drie DDW-projecten.

Pas de Deux door Studio Yūgō verkent de tijdelijke toestand van het menselijk lichaam tijdens klassiek ballet. Met behulp van analysesoftware worden de bewegingen van het lichaam opgenomen en de gegevens ingevoerd in een kinetische installatie, die op zijn beurt een eigen choreografie maakt.

Flylight van DDW19-ambassadeur Studio Drift is een interactieve lichtinstallatie gemaakt van laboratoriumbuisjes die reageert op de toeschouwers en geïnspireerd is op het gedrag van zwermen vogels en de betoverende patronen die zij in de lucht maken. Ultrasone sensoren meten de afstand tussen de kijker en de installatie en de ‘zwerm’ reageert anders naarmate je dichterbij komt of er meer mensen tegelijk naderen. Het stuk komt voor het eerst naar Eindhoven, in DOMUSDELA, een locatie die een nieuwe DDW-hotspot belooft te worden.

Jonne Stout is onlangs afgestudeerd aan de HKU in Utrecht en neemt twee recente geluidsinstallaties mee naar DDW: First Rhythm en Second Verse. De kunstwerken onderzoeken haar fascinatie voor keramiek en de verrassende akoestische eigenschappen van dit tijdloze en eeuwenoude materiaal die vaak over het hoofd worden gezien. Met behulp van motoren, verschillende, niet-geglazuurde vormen en houten stokjes maakt ze kinetische installaties die meeslepend en fascinerend zijn.

Meer beeld is hier te vinden.